• CRTA: Masovne zloupotrebe i izrazita neravnopravnost u „kampanji pre kampanje“

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Brisanje granice između državnog i partijskog interesa, odnosno izrazita angažovanost predstavnika vlasti da državne institucije koriste kao kanal za obezbeđivanje podrške vladajućoj stranci i građenje kulta ličnosti Aleksandra Vučića, čemu su bitno doprinosili i najuticajniji mediji, obeležilo je period „kampanje pre kampanje“, kako pokazuju nalazi Posmatračke misije Crte, izneseni u Izveštaju o periodu pre raspisivanja izbora.

    Kako je CRTA navela u saopštenju, zloupotreba institucionalnih prednosti vladajuće većine ogleda se i u klijentelističkim praksama, odnosno u razmeni usluga i resursa za izbornu podršku, kao što su programi jednokratne finansijske podrške stanovništvu, ali i sofisticirani mehanizmi pritisaka na građane, ucene i „kupovine“ podrške, te slične aktivnosti u zoni izborne korupcije.

    Dodaju da je čak trećina zabeleženih terenskih aktivnosti Srpske napredne stranke (skoro 400) imala klijentelistički karakter, što nije uočeno u znatno malobrojnijim aktivnostima vanparlamentarnih stranaka.

    „Bitno obeležje perioda pre zvanične izborne kampanje je i dalja polarizacija u društvu, koja je eskalirala i u fizičko nasilje na građanskim protestima i policijsko zastrašivanje građana koji su učestvovali u protestima. Do produbljivanja nepoverenja građana u integritet izbornog procesa došlo je i ponovnim otvaranjem pitanja zloupotrebe biračkog spiska u javnosti, koje nije praćeno adekvatnim reakcijama nadležnih institucija“, navodi se.

    Ističu da je u medijima evidentiran hronični manjak političkog pluralizma, koji je Regulatorno telo za elektronske medije pokušalo da, kako kažu, zamaskira nepotpunim i netačnim nalazima svog medijskog monitoringa, sprovođenog po manjkavoj i netransparentnoj metodologiji.

    „Monitoring medija koji sprovodi Crta pokazuje ogroman disbalans u korist vlasti, čijim predstavnicima je dato 85 odsto vremena posvećenog političkim akterima. Neravnopravnost u medijskoj zastupljenosti vladajućih i opozicionih stranaka povećala se u odnosu na period pre parlamentarnih izbora 2020. godine. Predsedniku države je u protekla četiri meseca posvećeno 40 odsto medijske minutaže izdvojene za političke aktere u proširenom prajm tajmu televizija s nacionalnom pokrivenošću. Formiranje Privremenog nadzornog tela, kao rezultat međustranačkog dijaloga o izbornim uslovima, nije uspelo da nadomesti nedostatke u radu REM“, saopšteno je.

    Prijave nadležnim institucijama, među njima i protiv TV Pančevo

    Crta je od početka posmatranja do raspisivanja izbora podnela 14 prijava nadležnim institucijama, od čega šest Agenciji za sprečavanje korupcije, sedam Regulatornom telu za elektronske medije i jednu Prosvetnoj inspekciji Gradske uprave Grada Leskovca.

    Prijave podnete Agenciji tiču se nedozvoljenog stranačkog delovanja, odnosno podele dobara građanima, koje je u svim prijavljenim slučajevima sprovodila Srpska napredna stranka. Prijave su podnete i zbog zloupotrebe javnih resursa i javne funkcije za promociju stranke na republičkom i na lokalnom nivou. Protiv Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave (MDULS) i ministarke Marije Obradović prijava je podneta zbog spota MDULS-a u kom se prikazuju i obeležja političke stranke; protiv gradonačelnika Šapca, Aleksandra Pajića, zbog zloupotrebe internet stranice opštine za promociju stranke; a protiv predsednika države, Aleksandra Vučića, zbog toga što je u kapacitetu predsednika Srbije obećavao državnu pomoć u slučaju da njegova stranka pobedi na izborima.

    Prijave REM-u Crta je podnela protiv šest televizija, među kojima su dve sa nacionalnom frekvencijom – televizija Pink (dve prijave) i televizija Happy (jedna prijava), te četiri lokalne televizije: TV Pančevo, TV Santos, Zona plus i TV Studio B. Prijave se odnose na povrede zabrane govora mržnje, kršenja zabrane političkog oglašavanja van izborne kampanj i obaveze obezbeđivanja istinitog, objektivnog i potpunog informisanja.

    „Posmatračka misija Crte sprovela je dugoročno posmatranje perioda pre zvaničnog početka izborne kampanje u Srbiji, u skladu s međunarodnim standardima za nezavisno građansko posmatranje izbora. Od oktobra 2021. godine, tim posmatrača sistematično prikuplja informacije o izveštavanju medija s nacionalnom pokrivenošću u proširenom prajm tajmu o svim političkim akterima. Od decembra 2021. godine, tim za dugoročno posmatranje događaja na terenu raspoređen je širom Srbije i izveštava o ključnim elementima atmosfere u kojoj se raspisuju izbori za narodne poslanike, predsednika Republike i odbornike skupštine Grada Beograda“, zaključeno je u saopštenju.

    Celokupan izveštaj o periodu pre raspisivanja izbora dostupan je na sledećem linku.

     

    Brisanje granice između državnog i partijskog interesa, odnosno izrazita angažovanost predstavnika vlasti da državne institucije koriste kao kanal za obezbeđivanje podrške vladajućoj stranci i građenje kulta ličnosti Aleksandra Vučića, čemu su bitno doprinosili i najuticajniji mediji, obeležilo je period „kampanje pre kampanje“, kako pokazuju nalazi Posmatračke misije Crte, izneseni u Izveštaju o periodu pre raspisivanja izbora.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija