I lopovi koriste nove tehnologije, krađe automobila ipak najčešće zbog nepažnje vlasnika
Krajnje neobično je zazvučalo saopštenje prošle nedelje koje je poslala policija vozačima da pričuvaju svoje automobile od krađe, a još čudniji zvanični podatak da se oko 60 odsto automobila ukrade jer vozači ostave ključ u bravi. Nije ovakva neopreznost jedini uzrok krađe. Što su sistemi za zaštitu automobila pametniji, lopovi su veštiji.
Ključ u vozilu, uključen motor, i 10 sekundi u prodavnici dovoljno je da kola nestanu. Pre 15 dana tako je ukraden automobil na Voždovcu, ali je počinilac uhapšen. Upravo se na taj način najčešće krade auto u Beogradu. Ili vozači zaborave da zaključaju vozilo ili ključ na kratko ostave u bravi. Ovo se najčešće dešava u centralnim gradskim opštinama, na Novom Beogradu i u Zemunu, kaže policijska statistika.
„U prigradskim opštinama vlasnici imaju tu naviku da tokom noći ostavljaju ključeve u vozilima u dvorištu, što koristi izvršilac i odvozi auto“, kaže šef odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima u MUP-u Boško Sekulović.
Od januara do septembra podaci MUP-a pokazuju da je broj krađa vozila smanjen za 28 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Statistika prikazuje da se svakog drugog dana ukrade po jedno vozilo, dok su se 2017. krala tri u jednom danu. Čak su velike osiguravajuće kuće pre 15, 20 godina tražile od policije da utiču na smanjenje broja ukradenih vozila. I danas, kao i tada, ako ne postoji, elektronska ili mehanička zaštita se, svakako, preporučje. To obeshrabruje lopove. I u automehaničarskim radnjama kažu da u poslednje vreme imaju manje posla oko obijenih kola prilikom pokušaja krađa.
„Bilo je pre dosta, ali mi se čini da nije kao ranije, da manje kradu nego što su ranije, kola verovatno imaju bolju zaštitu nego što su imala. Oko 200, 300 evra je ful zaštita neka, a najbolji vid je kasko osiguranje“, objašnjava Nenad Marković iz Auto centra.
Osiguranje jeste najsigurnije rešenje, kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja, a novac koji se izdvoji za to je obično daleko manji nego vrednost vozila.
„Postoji više ugovora sa kasko osigranjem, zavisno od osigravajuće kuće, ali kasko osigranje je jedino što nam obezbeđuje stopostotnu zaštitu u slučaju štete ili krađe vozila“, kaže pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković.
Sve više elektronike u automobilima ne obeshrabruje kradljivce. Sve više koriste visokotehnološke alate na senzorima i elektronskim sistemima. Pre toga uklone branik ili drugi deo auta kako bi došli do kompjuterskog sistema. Oprema koju koriste što je najgore, nije skupa, a uređaji izgleda kao telefon ili zvučnik.
„Pojedina vozila se falsifikuju, neka se seku radi distribucije delova putem oglasa na Internetu, ali bitno je da više od pola vozila bude pronađeno“, tvrdi kaže šef odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima u MUP-u.
Najviše se kradu vozila nemačkih proizvođača. Obično to bude na javnim parkinzima, ispred tržnih centara, stadiona. Dešava se i da kradljivci namerno izazovu sudar i dok je žrtva u šoku i zove policiju drugi počinilac iskoristi priliku i ukrade auto.
Lopovi prate napretke u tehnologiji, pa sa razvitkom sistema za odbranu kola, razvijaju se i alati za obijanje. Za kradljivce vozila zakon propisuje novčanu i kaznu zatvora do pet godina. Kazna je ista bez obzira da li se ukrade auto od 100.000 evra ili od 1.000.
Krajnje neobično je zazvučalo saopštenje prošle nedelje koje je poslala policija vozačima da pričuvaju svoje automobile od krađe, a još čudniji zvanični podatak da se oko 60 odsto automobila ukrade jer vozači ostave ključ u bravi. Nije ovakva neopreznost jedini uzrok krađe. Što su sistemi za zaštitu automobila pametniji, lopovi su veštiji.