Trend u sudstvu je da se okrivljenima za ubistvo u saobraćaju izdaju drastično niske kazne ili da se minimalne kazne smanjuju kada dođu do apelacionog suda, ocenio je danas predsednik Udruženja roditelja dece stradale u saobraćaju Bogoljub Janković.
„Kada počinioci kažu na sudu da se kaju, to je olakšavajuća okolnost. Ako je mlađi punoletnik, uzima se broj godina kao olakšavajuća okolnost. Kao olakšavajuća okolnost uzima se da li je porodičan čovek, da li je bitan u firmi na mestu koje radi, dakle sve se to uzima kao olakšavajuća okolnost, a ništa se ne uzima kao otežavajuća okolnost da te kazne budu u skladu sa delima koja su oni uradili“, izjavio je Janković za Tanjug.
Janković je napomenuo da politika pooštravanja kazni u saobraćaju koje su uvele zemlje iz okruženja i EU daje rezultate i dodao da je Republičko javno tužilaštvo donelo uredbe kojima se obaranje pešaka na pešačkom prelazu smatra kao umišljaj.
„Ima pomaka, Zagorka Dolovac ispred Republičkog javnog tužilaštva već je donela neke uredbe da se obaranje pešaka na pešačkom prelazu smatra kao umišljaj, znači to nije eventualni umišljaj ili nehat, ako vi prolazite brzinom većom od 50 kilometara na čas i oborite pešaka, znači to je umišljaj“, objasnio je Janković.
Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović objasnio je da je problem sa pravosuđem u Srbiji što pretvara postupak suđenja u poštovanje forme, pa tako, prema njegovim rečima, sudije donose blaže kazne za okrivljene za ubistvo u saobraćaju.
„Ja mislim da je problem što naše sudije, koliko god da su nezavisne zaboravljaju jednu stvar, a to je da na početku svake presude piše ‘U ime naroda’. Znači, svaki sudija, pre nego što pogleda u oči onoga ko je okrivljeni, koji sedi ispred njega, treba prvo da pogleda u oči sedam miliona građana Srbije“, rekao je Okanović za Tanjug.
On je naveo da strožija kazna za okrivljenje za ubistvo u saobraćaju treba da posluži kao generalna prevencija, odnosno da se oštrijom presudom pošalje poruka da je nesavesna vožnja pod dejstvom psihoaktivnih supstanci neprihvatljiva.
„Znači kada neko sedne pijan i još pod dejstvom opijata i obori pešaka na pešačkom prelazu, ili pretiče preko pune linije ispred pešačkog prelaza, kako vi to možete nazvati nehatom, kako vi to možete nazvati situacionim delom“, rekao je Okanović.
Okanović je dodao da prinuda nije lek, da se mora raditi i na prevenciji i predupređivanju saobraćajnih nezgoda kroz obrazovanje, vaspitavanje, kao i medijske kampanje koje bi promenile svest i stavove učesnika u saobraćaju.
„Kazne moraju da budu takve da odvraćaju sve one koji bi seli pijani za volan, preticali tamo gde ne smeju, vozili brže nego što je dozvoljeno, da to prosto ne rade i da na taj način smanjimo broj stradalih na našim putevima“, zaključio je Okanović.
Trend u sudstvu je da se okrivljenima za ubistvo u saobraćaju izdaju drastično niske kazne ili da se minimalne kazne smanjuju kada dođu do apelacionog suda, ocenio je danas predsednik Udruženja roditelja dece stradale u saobraćaju Bogoljub Janković.