• Kako se dokazuje lekarska greška i kome pacijent može prvo da se žali

    Prošlo je skoro dvadeset godina od kada je privatna lekarska praksa ušla u našu svakodnevicu. Kako se prosečan građanin snalazi u moru ponuda privatnih zdravstvenih usluga? Savetnik ministra zdravlja Goran Stamenković za RTS je objasnio razliku između redovnog i vanrednog inspekcijskog nadzora zdravstvenih ustanova. Postoji procedura kako i kome nezadovoljan pacijent može da se žali.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Kako se dokazuje lekarska greška i kome pacijent može prvo da se žali
    Foto: Pixabay

    I dok je bilo besplatno, nismo rado odlazili u domove zdravlja da popravljamo zube. Mnogi su, zbog straha, popravku odlagali sve do trenutka kad je vađenje zuba jedino rešenje.

    A kad su stomatološke usluge, 2006. godine, počele da se naplaćaju za starije od 18, a mlađe od 65 godina, javio se novi, čini se, ubedljiviji razlog da o oralnoj higijeni prestanemo da razmišljamo.

    Epilog, 700.000 ljudi u Srbiji, prema podacima Instituta „Batut“, nema nijedan zub.

    Smanjuju se liste čekanja na operaciju katarakte

    Preduge liste čekanja na operaciju katarakte počele su da se smanjuju kada je ta vrsta intervencije počela da se radi u privatnim očnim klinikama.

    Svake godine Republički fond za zdravstveno osiguranje raspiše konkurs na koji se prijavljuju klinike na kojima će se, o trošku Fonda, kada sklope ugovor, raditi operacije katarakte.

    Takva odluka ne isključuje mogućnost da pacijent i dalje bira gde će biti operisan, u državnoj ili privatnoj klinici.

    Šta će izabrati, zavisi od toga koliko će morati da čekaju. Na operaciju katarakte u državnim ustanovama u većim gradovima čeka se sedam do osam meseci, a negde i duže od godinu dana. U privatnim klinikama operacija se zakazuje najčešće u roku od 20-tak dana.

    „Do danas je operisano oko 10.500 osiguranih lica i to se odrazilo i na listu čeknja, koja je na početku godine za uslugu bila oko 19.000 – sada je značajno smanjena, oko 7.500 ljudi je na listi čekanja“, kaže Ivana Đunisijević iz RFZO-a.

    Procedura vantelesne oplodnje

    I procedura vantelesne oplodnje o trošku države radi se i u privatnim klinikama, a lista čekanja nikada nije ni postojala. Ova procedura radi se u 16 privatnih i sedam državnih zdravstvenih ustanova, a u ovoj godini oko 6.700 žena, odnosno, parova upućeno je na postupak vantelesne oplodnje.

    Povećava se i broj pokušaja. Za prvu trudnoću to je neograničeni broj pokušaja, moguće je zamrzavanje embriona, ali i uvoz darovanih reproduktivnih ćelija iz inostranstva, a pomerena je i starosna granica za žene sa 43 na 45 godina.

    Goran Stamenković o tome kako se dokazuje stručna greška

    Savetnik ministra zdravlja zadužen za inspekcijske poslove Goran Stamenković govorio je u Beogradskoj hronici ko i na koji način kontroliše zdravstvne ustanove.

    Osvrnuo se na događaj u kojem je Više javno tužilaštvo u Beogradu pokrenulo istragu protiv lekara poliklinike „011 Medikal tim Beograd“ pošto je, posle intrevencije u toj klinici, pacijent preminuo.

    Govoreći o tome, Stamenković je istakao da inspekcija postupa po takvoj inicijativi i vrši proveru navoda dobijenih po nekoj predstavci ili po nekim drugim saznanjima u odnosu na ono što se dešavalo u konkretnom slučaju

    Kaže da inspektor izlazi na teren, sa ili bez inspekcijskog naloga, koji je potpisan od strane rukovodioca i vrši kontorlu ne samo dokumentacije nego i svih okolnosti koje su od značaja za proveru načina lečenja, dijagnostike i svih stručnih elemenata koji su evidentirani u medicinskoj dokumentaciji, za koje postoje dokazi u dokumentaciji i ono što je vezano za status subjekta privatne prakse, da li je registrovana za određene usluge ili nije.

    Spojena dva izveštaja

    „U konkretnom slučaju, inspektor je odradio inspekcijski nadozor nad privatnom praksom i subjektom o kome pričamo, ali je nastavljen i u drugim institucijama, državnim ustanovama, tamo gde je nastavljeno lečenje. Ta dva izveštaja su spojena i na osnovu njih inpektor radi obradu i pripremu dokumetacije za organe tužilaštva, koji su dobili kompletnu našu dokumentaciju“, rekao je Stamenković.

    Dodaje da inspektor dostavlja i dopunsku dokumentaciju, pojašnjenje određenih konstatacija, utvrđenih činjenica koje su konstatovane u zapisniku, koji je sačinjen u postupku nadzora.

    Lekarska greška

    Po Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, aktivni učesnici su osim Ministarstva zdravlja i nadležne komore zdravstvenih radnika, u ovom slučaju lekarske komore, a postoje i drugi stručni organi, možda i u samoj ustanovi, koji rade određene provere, napominje Stamenković.

    Prema njegovim rečima, provera je konstatacija svega onoga što se dešavalo i što je moguće da se konstatuje u postupku zbrinjavanja i lečenja.

    Dokazivanje stručne greške ide preko spoljnih nadzornika, to su posebni eksperti koji rade po rešenju ministra zdravlja, idu na teren da vrše vanrednu proveru, objasnio je Stamenković.

    Inspektor je logistika u svemu tome, dužan je da dostavi sve dokaze koje može da konstatuje na terenu. Nadzornicima predaje svu dokumentaciju. Postupak spoljne provere traje 30 dana, na izveštaj mogu da stave primedbe ustanova koja je bila nadzirana i građani, ali i neki drugi organ kao nadležno tužilaštvo, dodaje savetnik ministra.

    Redovni i vanredni nadzor

    Stamenković kaže da inspektori rade po Zakonu o inspekcijskom nadzoru. Zakon je predvideo godišnjeg plan nadzora, kooridinaciona komisija objavljuje planove, a objavljuju se i na internet stranici Ministarstva zdravlja.

    Redovni nadzori su kompletno definisani, prate ih kontrolne liste, pre odlaska na teren inspektor obaveštava nadzirani subjekt da će doći u nadzor, šalje im kontrolne liste da pripreme dokumentaciju – da zajedno završe nadzor da bi izašle preventivne mere

    Vanredni nadzor ide po prijavam građana, na osnovu medijskih saznanja i inspektor ima ciljane provere. On je konkretniji i nije preventivni, vrši se provera svakog detalja na osnovu inicijative podnosioca prestavke, napominje Stamenković.

    Ako je pacijent nezadovoljan – kome da se žali

    Postoji Zakon o pravima pacijenata, zdravstveni inspektori proveravaju poštovanje odredbi tog zakona koji je važan za pacijente, ističe Stamenković.

    „Inspektori proveravaju da li se pacijent obratio savatniku prava pacijenata lokalne samouprave ili se prethodno obratio direktoru zdravstvene ustanove i da li je dobio odgovarajuće informacije i da li je na osnovu toga rešeno nezadovoljstvo pacijenata zbog čega se obraćao direktoru ili savetniku“, kaže Stamenković.

    Ukoliko ne dođe do rešavanja problema na koje je ukazivao, ima ih skoro 19, onda inspektor dobije predstavku i radi po tome.

    „Građanin očekuje obaveštenje od inspektora: Inspektor mora da dostavi obaveštenje u roku od 15 dana, od dana započinjanja nadzora u zavisnosti od procene rizika“, zaključio je Goran Stamenković.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija