Korisnici mobilne mreže Telekoma Srbije uskoro bi mogli da ostanu bez nekih popularnih sadržaja koji se plaćaju SMS porukama, a razlog su višesemesečna dugovanja prema developerima, saznaje N1.
Suvlasnik firme koja je osmislila i razvila poznatu onlajn igru kaže za portal N1 da su od svog SMS provajdera dobili mejl prema kome nije izvesno da će moći da naplate potraživanja po osnovu prodaje svog sadržaja Telekomovim korisnicima putem SMS poruka još od oktobra.
Objašnjava da plaćanje za njihovu onlajn igru ide preko SMS provajdera, dodajući da u tom lancu nekada postoje i četiri karike – developer, SMS provajder, lokalni partner SMS provajdera i operatera, i na kraju mobilni operater.
„Ukoliko operater ne izmiruje svoja dugovanja, oštećene su sve karike u tom lancu. U konkretnom slučaju, nama novac duguje SMS provajder Fortumo, a njima njihov lokalni partner EDS, kojem navodno nije platio Telekom. Fortumo je zbog duga iz 2020. godine već tužio EDS, a mi čekamo ishod“, kaže suvlasnik developerske kompanije koji je zamolio da ostane anoniman, plašeći se da bi otkrivanje njegovih podataka moglo da ugrozi poslovanje firme.
Ističe da će zbog nemogućnosti naplate biti prinuđeni da ukinu SMS plaćanje za korisnike Telekoma.
„SMS poruke od korisnika Telekoma upitne za naplatu“
„Ne možemo da prodajemo nešto čija je naplata velika neizvesnost. Već dugi niz godina prihodujemo SMS prodajom i do prošle godine nikad nismo imali problem sa naplatom. Inače, developeri od ukupne sume dobijaju oko 45 odsto i to bez PDV-a. Telekom Srbija daje ubedljivo najlošije uslove“, tvrdi naš sagovornik.
Napominje da korisnici koji su u Telekomovoj mobilnoj mreži i dalje mogu da plaćaju njihovu onlajn igru SMS porukama, ali dodaje da se radi na tome da tim korisnicima budu omogućeni drugi načini plaćanja.
„Imajući u vidu mejl koji smo dobili od kompanije Fortumo, sve SMS poruke koje idu preko njih od Telekomovih korisnika tretiramo kao upitne za naplatu. Očekujemo dalje informacije od Fortuma i reagovaćemo u skladu s tim“, naglašava sagovornik portala N1.
Šta su VAS servisi i šta se može platiti SMS porukom
Usluge sa dodatom vrednošću (VAS servisi) podrazumevaju usluge trećih lica – VAS provajdera, a ne operatora. Mogu da obuhvataju usluge plaćanja parkinga, glasanja SMS porukom, doniranja novca, izveštaja o prevozu, učestvovanja u nagradnim igrama, obaveštenja banaka, preuzimanja multimedijalnog sadržaja (igrica, aplikacija, pozadina, melodija, animacija), pozivanje servisa sa dodatom vrednošću (npr. astrologija, glasanje…) i slično.
Svi SMS i MMS premijum servisi se realizuju preko kratkih (četvorocifrenih) brojeva, a zahtev za servisom se vrši ili slanjem poruke na određeni kratki broj ili pismenom saglasnošću korisnika (npr. prilikom kupovine neke robe ili usluge). Za kvalitet pružene VAS usluge, kao i za njen sadržaj i cenu odgovorni su VAS provajderi. Korišćenje usluga sa dodatom vrednošću nije uključeno u iznos mesečne tarife i naplaćuje se dodatno.
Novinari N1 komentar su potražili i od Telekoma Srbija, koji je u odgovoru na upit naveo da nema dugovanja prema kompaniji EDS, već da ta kompanija duguje novac Telekomu Srbija. Sa procedurom i načinom na koji su definisani ugovori između provajdera i njihovih partnera u Telekomu, kako tvrde, nisu upoznati.
Kako je precizirano u odgovoru, EDS DOO je imao ugovore sa Telekomom Srbija a.d. kao provajder i posrednik u pružanju usluga i to Ugovor o poslovnoj saradnji u vezi sa pružanjem Bulk servisa i Ugovor o poslovnoj saradnji u vezi sa pružanjem premijum multimedijalnih servisa dodate vrednosti.
„Ugovori su raskinuti početkom novembra 2021. godine, a Telekom Srbija je podneo tužbu protiv EDS DOO zbog višemilionskog duga od strane te kompanije“, navedeno je u odgovoru na upit portala N1.
U Telekomu su istakli da uslugu Bulk servisa od korisnika naplaćuje direktno provajder, u ovom slučaju kompanija EDS. U skladu sa poslovnim ugovorom, provajder je u obavezi da deo sredstava, plati Telekomu Srbija po mesečnoj fakturi.
„Kada je reč o pružanju usluge premijum multimedijalnih servisa, provajder, u ovom slučaju EDS, kreira servis koji Telekom Srbija naplaćuje korisnicima preko mesečnih mobilnih računa. Telekom Srbija je u obavezi da deo naplaćenih sredstava plati provajderu“, objasnili su nam u Telekomu.
Konkretno, u slučaju prvog servisa EDS je bio u obavezi da prebacuje sredstva Telekomu Srbija, a u drugom slučaju Telekom Srbija je uplaćivao sredstva EDS.
„Kako je iznos koji je provajder EDS trebalo da uplaćuje Telekomu Srbija uvek bio veći od iznosa koji je Telekoma trebalo da uplaćuje njima, dug kompanije EDS je konstantno rastao. Kada je dug zabeležio iznos od više desetina miliona dinara, Telekom Srbija je bio prinuđen da raskine ugovor sa kompanijom EDS i pokrene sudski postupak“, zaključuje se u odgovoru kompanije Telekom Srbija.
Direktor tužene kompanije ne odgovara na upite
U pokušaju da dođu do odgovora na pitanje kako je nastao višemilionski dug u poslovnom lancu, novinari N1 obratili su se i Julijanu Rangelovu, direktoru kompanije EDS DOO koju su tužili i Telekom Srbija i SMS provajder Fortumo.
Nažalost, Rangelov, kako navode, nije odgovorio na telefonske pozive, poruke i mejlove, pa će čitaoci ostati uskraćeni za njegov komentar, a kompanije koje su tužile EDS zbog neizmirenih dugova, po svemu sudeći, moraće da sačekaju sudski epilog.
Korisnici mobilne mreže Telekoma Srbije uskoro bi mogli da ostanu bez nekih popularnih sadržaja koji se plaćaju SMS porukama, a razlog su višesemesečna dugovanja prema developerima, saznaje N1.