Pojedinci iz čistog vandalizma kamenuju vozove, a kako je nemoguće pokriti prugu kamerama i angažovati dovoljno ljudi, moraće da se koriste dronovi koji će pratiti vozove do Novog Sada.
To je izjavio za K1 ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović.
Momirović je poručio da se kamenovanjem vozova ne ugrožava samo imovina, već i bezbednost putnika.
„Formirali smo Radnu grupu sa pripadnicima Ministarstva unutrašnjih poslova i Republičkim tužilaštvom i već imamo rezultate – uhapšeni su ljudi koji su kamenovali voz (‘Soko’) i oni koji su krali ogradu, nažalost i jedan čovek iz Železnica. Sve koji uništavaju društvenu imovinu ćemo goniti i sankcionisati„, rekao je Momirović.
Podsetio je da su kazne za oštećenja na železničkoj infrastrukturi visoke i da mogu ići do osam godina zatvora, jer je reč o ugrožavanju saobraćaja i mogućnosti gubitka života.
Koji su motivi za uništavanje vozova
Prof. dr Bojan Janković sa Kriminalističko-policijskog univerziteta objašnjava za RTS da motivi za kamenovanje vozova mogu biti različiti, od početnih – poput izazova na pojedinim društvenim mrežama, do mnogo ozbiljnijih.
„Prekomerno korišćenje alkohola, pokretači tih nezakonitih radnji i korišćenje psihoaktivnih supstanci usled kojeg mladi ljudi deluju nezakonito i preduzimaju neke radnje koje inače u normalnom stanju ne bi preduzeli. Takođe, pokazivanje nekog mladalačkog bunta, to počinje u porodici, prema roditeljima, a onda u školi, a na kraju i prema državi. Ovde je železnica predstavnik te države. Na kraju mogu biti i različiti politički stavovi„, ukazuje Janković.
Poruke koje se prenose ovakvim oštećenjem mogu biti različite i zavise od motiva koji pokreću izvršenje – prenošenje neke poruke mladalačkog duha, do klasičnog vandalizma, ali i prenošenje nekih političkih stavova.
Postavljanje dasaka i kamenja na pruge
U poslednje vreme vandali na prugu postavljaju kamenice, daske i druge predmete koji mogu da oštete voz. Putnici, kažu nadležni, nisu ugroženi ali ti predmeti mogu da povrede ljude kraj pruge.
Da bi se vandalizam sprečio, formirana je radna grupa u kojoj zajedno rade policija, tužilaštvo, železnica. Ministarstvo saobraćaja pojačalo je pozornost i mere bezbednosti oko pruga.
„Iznad svega, to je komunikacija sa lokalnom zajednicom koju je MUP već dobrim delom i uradio, obilazili su mesta uz prugu, razgovarali sa decom, sa omladinom i skretali pažnju roditeljima da povedu računa šta im deca rade. Ono što je izdato kao nalog mašinovođama na svim vozovima je da, ukoliko uoče da se lica zatiču u rejonu pruge, pre nego što učine bilo šta, da o tome odmah izveste operativu koja dalje izveštava MUP da bi što pre izašli na teren„, ukazuje Ivan Bulajić, savetnik ministra saobraćaja za železnicu.
Pojedinci iz čistog vandalizma kamenuju vozove, a kako je nemoguće pokriti prugu kamerama i angažovati dovoljno ljudi, moraće da se koriste dronovi koji će pratiti vozove do Novog Sada.