U Srbiji je 86 odsto građana spremno da pređe na električne automobile, ali bi većina bila spremna da za takvu nabavku izdvoji najviše 3.000 evra iznad cene konvencionalnih vozila, utvrđeno je istraživanjem Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED).
Cenovnici pokazuju da su hibridna i električna vozila i do tri puta skuplja od standardnih i za tri četvrtine građana to je ključni razlog zašto već nisu prešli na električni pogon.
Subvencije za kupovinu električnog automobila podržava 87 odsto ispitanika i svaki drugi bi najradije da trošak podeli s državom „na ravne časti“, zaključak je istraživanja o stavovima građana o hibridnim, električnim i autonomnim vozilima.
Menadžerka za regulatornu reformu NALED Irena Đorđević je rekla da je sedam odsto ispitanika protiv prelaska na standardnih na električne automobile, posebno oni koji žive u selima.
Dodala je da građani imaju veću rezervu prema autonomnim vozilima (koja se potpuno ili delimično samostalno kreću) ili su manje upoznati sa karakteristikama tih vozila.
Anketirani građani su navodili da su glavne prepreke za korišćenje električnih automobila visoki troškovi nabavke i nedovoljno javne infrastrukture za punjenje njihovih baterija.
„U Srbiji je instalirano između 50 i 150 punjača. Prosečno vreme punjenja je oko četiri i po sata, što bi značilo da se na jednom punjaču dnevno može napuniti najviše pet automobila. Na autoputevima je postavljeno svega osam punjača, a do kraja ove godine biće ih najviše 18“, rekla je Đorđević.
Navela je da će, pored većeg broja punjača, izazov biti i regulisanje naplate punjenja, koje je sada besplatno.
„Naš proračun je da bi i u slučaju uvođenja naknade, trošak punjenja, bez naknade za korišćenje punjača i drugih troškova, bio nekoliko puta niži nego kod konvencionalnih vozila, kod kojih iznosi u proseku 1.300 dinara na 100 kilometara“, istakla je Đorđević.
Po podacima Ministarstva unutrašnjih poslova, u Srbiji je 2020. godine registrovano nešto više od dva miliona putničkih vozila, od čega 1.416 hibridnih, a samo 102 su električna.
Procena distributera vozila je da će 2022. godini biti prodato najmanje 1.000 hibridnih i električnih vozila, a 300.000 električnih vozila do 2040.
Jedan od problema u korišćenju električnih vozila, na koji je ukazala trećina ispitanika, je slab kapacitet baterije i nedovoljan iznos subvencija za nabavku tih vozila.
Direktor Odeljenja za konkurentnost i investicije u NALED-u Dušan Vasiljević je rekao da su umanjenje putarine od 50 odsto za električna i 25 odsto za hibridna vozila, besplatan parking i jednostavnija procedura za postavljanje punjača, deo mera koje su primenjivale druge zemlje da bi porasla zastupljenost ekoloških vozila.
On se založio za digitalizovanje i pojednostavljanje procedure dodele subvencija i korišćenja poreskog oslobođenja za e-vozila.
Državna sekretarka Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Biljana Vuksanović najavila je za ovu godinu izradu strateškog okvira za unapređenje sektora eMobilnosti, a prvi korak biće pojednostavljenje postupka instaliranja punjača u skladu sa NALED-ovom preporukom.
Po njenim rečima, ove godine biće pripremljeni i predlozi Zakona o planiranju i Zakona o putevima, a sa Ministarstvom unutrašnjih poslova planirana je izmena i dopuna zakonskih rešenja iz oblasti eMobilnosti, koji se odnose na bezbednost u saobraćaju.
U Srbiji je 86 odsto građana spremno da pređe na električne automobile, ali bi većina bila spremna da za takvu nabavku izdvoji najviše 3.000 evra iznad cene konvencionalnih vozila, utvrđeno je istraživanjem Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED).