Prošle godine zabeležen je rast bezgotovinskih plaćanja, broj korisnika elektronskog bankarstva porastao je za 10,68 odsto u odnosu na 2020. godinu, a broj korisnika mobilnog bankarstva za 31,36 odsto, objavila je Narodna banka Srbije (NBS).
U izveštaju se navodi da se pozitivna dinamika privrednog oporavka ogleda i u porastu broja transakcija obavljenih mobilnim i elektronskim bankarstvom, kako kod fizičkih lica tako i kod pravnih lica i preduzetnika.
Broj ugovora zaključenih na daljinu povećan je za 44.882 u odnosu na 2020. godinu i iznosio je 116.401, što ukazuje na promene u navikama korisnika i orijentaciju ka korišćenju digitalnih načina za zaključenje ugovora o finansijskim uslugama.
Od navedenog broja ugovora na daljinu, 18.300 zaključeno je uz primenu video-identifikacije korisnika što je tri puta više nego tokom 2020. godine.
Lane je nastavljen i rast broja transakcija karticama i elektronskim novcem u svrhu internet kupovine robe i usluga, pa je broj takvih plaćanja bio za 51,73 odsto veći nego u 2020. godini.
Tokom prethodne godine obavljeno je više od 62 miliona kartičnih plaćanja više nego u 2020. godini i to platnim karticama koje su izdale banke u Srbiji.
Kod transakcija upotrebom kartica stranih državljana porast je bio i veći – 62,93 odsto a ovakvo kretanje objašnjava se oporavkom turizma i međunarodnog kretanja robe i usluga, koji su usled pandemije znatno opali.
Kada je reč o kartičnoj infrastrukturi ona je i lane nastavila uspešan razvoj a o rastu prihvatne mreže za bezgotovinska plaćanja svedoči podatak da su na kraju 2021. godine na tržištu bila 114.984 POS terminala, što je za više od 17.000 uređaja više nego na kraju 2020. godine.
Broj bankomata povećan je za 1,81 odsto, dok je broj izdatih platnih kartica premašio 10 miliona i porastao za 6,68 odsto.
Uporedo sa ovim pozitivnim kretanjima, nastavljen je i razvoj sistema za instant plaćanja IPS NBS pa je osim kontinuiranog rasta dnevnog broja transakcija, ovaj inovativni platni sistem unapređen novim uslugama, koje će prema oceni NBS, dodatno doprineti optimizaciji tokova novca među građanima i privrednim subjektima.
Tako je u februaru omogućeno generisanje i preuzimanje naloga za uplatu s NBS IPS QR kodom, čime su plaćanja dodatno pojednostavljena za građane.
Banke su postupno počele da omogućavaju svojim korisnicima plaćanja putem NBS IPS QR koda, a Pošta Srbije je u aprilu omogućila instant plaćanje na svojim šalterima u korist računa organa javne uprave.
Tokom trećeg tromesečja NBS je omogućila bankama da svojim korisnicima ponude novu uslugu, servis „prenesi“, koji građanima omogućava da jednostavno i brzo obave instant prenos novca u bilo koje doba dana, poznavanjem samo broja mobilnog telefona koji je primalac plaćanja registrovao za ovu uslugu.
Banke su, navodi se u izveštaju NBS, ovu uslugu počele da omogućavaju putem postojećih aplikacija mobilnog bankarstva, što će se nastaviti i u budućnosti.
Prošle godine zabeležen je rast bezgotovinskih plaćanja, broj korisnika elektronskog bankarstva porastao je za 10,68 odsto u odnosu na 2020. godinu, a broj korisnika mobilnog bankarstva za 31,36 odsto, objavila je Narodna banka Srbije (NBS).