Nema destinacije koja nije poskupela, uključujući i one u Srbiji: Koliko ćemo ove sezone plaćati turističke aranžmane
Rast cena koji ne prestaje od prošle godine vidljiv je u svakoj sferi pa je tako i za ovogodišnje turističke aranžmane potrebno izdvojiti više novca. Nema destinacije koja nije poskupela, što je slučaj i u Srbiji gde su zabeležena značajna poskupljenja, posebno u glavnom gradu.
Ista destinacija, isti termin kao prošle godine, ali viša cena… To je situacija sa kojom se putnici susreću kada žele da se upute u neki od gradova Evrope, letovalište ili na daleku destinaciju. Podjednako su poskupeli i prevoz i smeštaj, što je neminovno povuklo i cene paket aranžmana.
Direktor Nacionalne organizacije turističkih agencija Juta Aleksandar Seničić za Euronews Srbija kaže da su sve destinacije poskupele.
„To je uticaj ukrajinske krize i krize sa energentima koje je dovelo do poskupljenja svih životnih namirnica pa tako i usluga, pre svega usluga prevoza, što najviše utiče na avio prevoz gde ćemo imati najveća poskupljenja. Avio karte u proteklih godinu dana poskupele su od 30 do 35 odsto za određene destinacije“, kaže on.
Najmanja poskupljenja na severu Grčke
Seničić navodi da je Srbija, bez obzira što veliki broj ljudi odavde odlazi u Grčku i Tursku, jako malo tržište i da ne možemo preterano da utičemo na zahteve prema hotelijerima.
„Inflacija i sve ostale okolnosti dovele su do poskupljenja od 10 do 20 odsto. Ono što je zanimljivo za najveći broj naših građana su najinteresantniji apartmani u severnoj Grčkoj i ti apartmani su najmanje poskupeli – u proseku oko 10 odsto“, kaže Seničić.
Kada je reč o hotelima tu su poskupljenja veća.
„U zavisnosti od kategorije i kvaliteta hotela poskupljenja se kreću od 12 do 22 ili 25 odsto za najskuplje hotele“, kaže Seničić.
I prema rečima Milana Vasića iz Turističke agencije Plana tours apartmani u Grčkoj su najmanje poskupeli i ta poskupljenja su, prema njegovom iskustvu, pet odsto. On dodaje i da su hoteli na svim destinacijama poskupeli oko 15 odsto.
U Grčkoj su apartmani u pred i post sezoni mahom rasprodati, a na mnogim destinacijama i hoteli, za celu sezonu. S toga se očekuje da uprkos rastu cena, predstojeća sezona bude uspešna, u najmanju ruku kao i prethodna.
Turska ponovo sve traženija
I u Turskoj, koja je uz Grčku jedna od najpopopularnijih destinacija za srpske turiste, letovanje će ove godine biti skuplje. Prema rečima Janisa Batziolasa iz Turističke agencije L.A. travel Grčka poskupljenja aranžmana u ovoj zemlji su oko 20 odsto.
Procentualno najveće poskupljenje je kad je u pitanju hotelski smeštaj do 25 odsto.
„Istanbul se ponovo vraća, posle onog zemljotresa je malo opala potražnja nekih mesec dana, ali sada se ponovo vraća na tržište, to nas takođe raduje“, kaže Vasić.
U agencijama se nadaju da će turski hotelijeri za letnju sezonu smanjiti cene, kako bi privukli više putnika u ovu zemlju.
Najskuplje destinacije rasprodaju se prve
Cene su dosta skočile u Italiji i Španiji, ali ipak ovo su destinacije koje za prvomajske praznike privlače najviše putnika iz Srbije, pa će se mnogi uputiti ka Veneciji, Milanu, Rimu. Firenci, Madridu, Malagi, Valensiji ili Barseloni.
Uprkos skoku cena avionskog prevoza i za uskršnje praznike aranžmani na bazi avionskog prevoza doslovno su planuli, iako su po pravilu skuplji i za nekoliko stotina evra.
Letovanje ove godine biće skuplje i u regionu. Ovogodišnje cene u Crnoj Gori veće su za oko 15 odsto, dok su u Rumuniji i Bugarskoj povećanja od 10 do 20 odsto.
Veliki povratak Tunisa u ponudu srpskih turističkih agencija
Nedavni podaci pokazuju da je Tunis zvanično jedna od najtraženijih mediteranskih destinacija u 2023. godini, što nije iznenađenje s obzirom na povoljnu klimu, veliki izbor znamenitosti, rajske plaže i bogatu kulturu. Posebna povoljnost je što je zadržao iste cene kao prošle godine.
Tunis je trenutno najpovoljnija porodična destinacija zahvaljujući velikom broju hotela koji daju popuste za decu do 14, a poneki i 16 godina. Uostalom, aranžmani su na bazi polupansiona i all inclusive, a sezona traje od sredine maja do kraja oktobra.
Direktor Jute rekao je nedavno za Euronews Srbija da je trenutno moguće uplatiti hotel sa tri zvezdice na bazi polupansiona do 1.400 evra za četvoročlanu porodicu.
„Veliko je interesovanje jer Tunisa dugo nije bilo u ponudi naših agencija. Stvarno je interesantna destinacija, imaju jako dobre ture, posebno one po pustinji od dva-tri dana. Boravi se u hotelima u pustinji, sjajan je program, jahanje kamilca, posećivanje pustinjskih oaza. Ljudi to vole. Tu je ostrvo Đerba, grad Sidi Bu Said, kao najveća atrakcija koja liči na Santorini“.
„Beograd jedna od najbrže rastućih destinacija“
Kada je reč o poskupljenjima, ni Srbija ne zaostaje, naprotiv. Hoteli u Beogradu poskupeli su više nego na mnogim posećenijim destinacijama.
„Poslednja tri, četiri meseca, cene su porasle za 20 – 40 odsto. To je veliki porast koji nas je sve začudio, ali i usticao na smanjenje broja turista koji se odlučuju za Beograd“, kaže Janis Batziolas iz Turističke agencije L.A. travel Grčka.
Seničić ipak kaže da je situcija kada je Beograd u pitanju obrnuta i da je jedini razlog tolikog poskupljenja veća potražnja od ponude.
„Mi imamo tako velike najave gostiju, da nema dovoljno kapaciteta i onda hotelijeri povećavaju cene kapaciteta koji su ostali, što je logično kada imate povećanju tražnju, a smanjenu ponudu. Beograd je jedna od najbrže rastućih destinacija imamo izuzetno dobre rezultate prošle godine. Niko nije očekivao da ćemo imati rekordnu godinu kad je reč o dolascima pre svega stranih turista. I ove godine su najave takve da smo za prva tri meseca, kada uporedimo sa prošlom godinom koja je bila rekordna, prevazišli taj broj za nekih 15 odsto. Očekivanja su nam velika ove godine, izgradio se veliki broj novih objekata i hotela, međutim sa tako velikom potražnjom imamo problem sa smeštajnim kapacitetima i jednostavno ekonomska logika jeste takva da podižete cenu to je prosto tako“, kaže on.
Rast cena koji ne prestaje od prošle godine vidljiv je u svakoj sferi pa je tako i za ovogodišnje turističke aranžmane potrebno izdvojiti više novca. Nema destinacije koja nije poskupela, što je slučaj i u Srbiji gde su zabeležena značajna poskupljenja, posebno u glavnom gradu.