Oslikan kičicom pančevačkog slikara: Film „Seljani“ u bioskopima
Svečana projekcija nesvakidašnjeg ostavrenja „Seljani“ rediteljskog dvojca Dorote Kobiel i Hjua Velčmana, snimljenog u srpskoj koprodukciji, biće održana 18. januara u mts Dvorani, nakon čega će film biti na redovnom repertoaru domaćih bioskopa.
Pre početka prikazivanja filma u galerijskom prostoru Dvorane biće otvorena ekskluzivna izložba umetničkih slika koje su urađene i korišćene kao kadrovi kompletne priče filma, a koje je tokom višegodišnjeg rada oslikavalo preko 20 naših akademskih slikara.
„Oslikani igrani film“ kako se još može opisati naslov rediteljskog dvojca Dorote Kobiel i Hjua Velčmana, koji je nastao u koprodukciji Poljske, Srbije i Litvanije jedinstven je način stavranja filma.
Nakon velikog uspeha ostvarenja „S ljubavlju, Vinsent“, prvog dugometražnog animiranog filma za koji su frejmovi ručno slikani uljanim bojama na platnu i to u tehnici koju je koristio sam Van Gog, Dorota Kobijela i Hju Velčman upustili su se u novu avanturu.
Film „Seljani“ je kompletno snimljen sa profesionalnim glumcima, a naknadno je urađen u oslikanoj verziji.
Za potrebe rada na filmu angažovani su i domaći akademski slikari koji su uz pomoć četkice oslikavali svaki kadar već snimljenog ostvarenja, postepeno radeći frejm po frejm.
Slikarka Biserka Petrović i slikar iz Pančeva Vladimir Vinkić, koji su bili među 125 slikara iz celog sveta koji su radili na filmu „S ljubavlju, Vinsent“, dobili su zadatak da za „Seljane“ oslikaju prve frejmove kao modele za ostalih stotinak umetnika iz Poljske, Litvanije i Srbije.
„Šest meseci smo samo Vlada i ja radili slike. Rediteljka je gledala i sugerisala nam je kako da naslikamo, šta da promenimo. Nekim umetnicima to teško padne. Kada radite svoje delo, vi odlučujete. Ovde imamo rediteljku koja kaže – Aha, ja bih ovde više roze, ovde bih da imam topliju atmosferu. Moja slika je odabrana i zapravo smo Vlada i ja dizajnirali stil koji treba da podseća na stil slikara 19. veka i koji sada sledi stotinak umetnika uključenih u ovaj projekat“, rekla je ranije za Sputnjik Biserka Petrović i pojasnila sam proces oslikavanja:
„Svaki slikar dobije kratak snimak iz filma od par sekundi. Neko dobije i minut ili dva pa se slikanje oduži na šest meseci. Onda sledi sistem piši-briši tako što svaki slikar slika frejmove trudeći se da to bude u skladu sa stilom koji smo oformili na početku. Kada završi jednu sliku, fotografiše i prelazi na drugu tako što prethodnu delom obriše ili je doslika ili potpuno obriše. Fotografije se povezuju u filmić. Rade se dve-tri slike dnevno i svakog dana svaki slikar proizvodi novi filmić, koji se šalje rediteljki“.
Animirani film „Seljani“, prema rečima producentkinje Jelene Angelovski, predstavlja jednu od najambicioznijih koprodukcija sa našom zemljom:
„Iza nas je preko 40.000 uljem izrađenih slika i 200.000 sati slikanja uljanim bojama. Film je do sada prikazan na svim većim svetskim međunarodnim festivalima i sa velikim uspehom se prikazuje širom Evrope, dok nas uskoro očekuje i distribucija u Sjedinjenim Američkim Državama“.
Film je snimljen prema istoimenom romanu poljskog književnika i dobitnika Nobelove nagrade Vladislava Rejmonta.
Priča prati Jagnu, devojku koja je primorana da se uda za mnogo starijeg, bogatog farmera Maćija Borinu iako već gaji ljubavi prema farmerovom sinu Anteku. Jagna postaje predmet zavisti i mržnje seljana, te je prinuđena da se bori kako bi sačuvala svoju nezavisnost.
„Seljani“ su svetsku premijeru imali na festivalu u Torontu, a srpsku na zatvaranju Festivala autorskog filma.