Pet ključnih izmena koje vozači treba da znaju – Šta donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja
Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, koji je u pripremi, trebalo bi da uvede strože kontrole, pametne tehnologije i jasniju odgovornost svih učesnika u saobraćaju.

Statistika pokazuje da na putevima u Srbiji svake godine pogine oko 500 ljudi, a mesečno i jedno dete, piše Euronews Srbija.
Ovi podaci naveli su stručnjake da pooštre saobraćajna pravila.
Prošle godine čak 1.200 vozača u Srbiji ostalo je bez vozačke dozvole, a zabrinjava podatak da je među njima čak 30 odsto njih imalo probnu dozvolu.
Novi zakon o bezbednosti saobraćaja uvodi promene koje se posebno odnose na ovu grupu – kako bi se smanjili rizici i povećala odgovornost mladih vozača od samog početka.
Alkohol je treći najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda u Srbiji. U budućim zakonskim rešenjima najavljuje se nulta tolerancija, što znači da više neće biti prostora za „samo jedno piće“.
Očekuje se da će se zakon naći pred poslanicima Skupštine sredinom godine. U međuvremenu, najavljene izmene već su izazvale brojne reakcije, jer donose konkretne promene koje će gotovo svi vozači u zemlji osetiti – bilo da je reč o mladima koji tek polažu vozački ispit, ili iskusnim vozačima sa decenijama za volanom.
Ovo je pet najvažnijih izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja:
1. Promena probne vozačke dozvole
Umesto dosadašnje probne vozačke dozvole, mladi vozači će od sada dobijati standardnu vozačku dozvolu sa posebnim kodom koji označava određena ograničenja. Ova promena omogućava mladim vozačima da upravljaju vozilima i u inostranstvu, što do sada nije bilo moguće.
„Izmena koja se odnosi na probne vozačke dozvole donosi mogućnost da vozači koriste svoje dozvole u inostranstvu, što do sada nije bio slučaj“, kaže Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
Pored ove promene, nacrt zakona predviđa i druge izmene koje se tiču mladih vozača.
„Prošle godine smo imali oko 1.200 vozača kojima je oduzeta vozačka dozvola, od čega je 30 odsto njih imalo probnu dozvolu. Zbog toga se razmatraju izmene kako bi se povećala odgovornost početnika. Predlog je da se vremenska zabrana upravljanja vozilom pomeri sa dosadašnjih 23-06 časova na period od ponoći do pet ujutru. Takođe, razmatra se i odredba o ograničenju snage vozila na 80 kW, jer to značajno utiče na odluku porodica prilikom kupovine automobila“, istakao je Koković.
2. Nulta tolerancija na alkohol
Još jedna značajna tema obuhvaćena novim zakonom je borba protiv vožnje u alkoholisanom stanju.
„Alkohol je treći najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda u Srbiji. Svako sedmo lice koje je stradalo u proteklim godinama bilo je pod uticajem alkohola. Situacija se ove godine popravila zahvaljujući preventivnim i represivnim merama Agencije za bezbednost saobraćaja i Ministarstva unutrašnjih poslova. Uvedena je nulta tolerancija na alkohol za pojedine kategorije vozača, uključujući početnike, profesionalne vozače, vozače autobusa i teretnih vozila, kao i motociklista i mopedista. Razmatra se i uvođenje alkoblokada, uređaja koji onemogućavaju pokretanje vozila ako registruju prisustvo alkohola u kabini automobila“, naglasio je Koković.
3. Oduzimanje vozila
Predviđa se uvođenje trajnog oduzimanja vozila za vozače koji više puta grubo krše saobraćajne propise. Cilj ove mere je da se najteži prekršioci isključe iz saobraćaja i time poveća sigurnost na putevima.
„U praksi se pokazalo da su postojali pojedinci kojima je više puta oduzimano motorno vozilo na taj način. Po uzoru na neka rešenja iz zemalja u okruženju i u svetu, kvalitetnije i bolje rešenje, odnosno bolji efekat, imaće zakonska mera ako budemo razradili do detalja u kojim uslovima, odnosno pod kojim preduslovima, je neophodno da se zaista i trajno oduzme motorno vozilo“, kaže Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
4. Uvođenje alko-brava
Zakon bi uključivao obavezno uvođenje alko-brava u vozila – uređaja koji onemogućavaju pokretanje automobila, kamiona ili autobusa kada je vozač pod dejstvom alkohola.
Naime, mnogi vozači možda već poznaju ovu tehnologiju, jer alko-brave postoje u nekim privatnim kompanijama i koriste se kao preventivna mera za vozače sa istorijom vožnje pod dejstvom alkohola.
Međutim, Koković navodi da bi nova regulativa mogla da donese obavezno korišćenje alko-brava za sve vozače koji su imali prethodne prestupe u vezi sa alkoholom.
Na pitanje kako ove brave tačno tačno funkcionišu, Koković kaže da pre nego što pokrenete vozilo, potrebno je da na uređaj duvate u aparat.
Ukoliko uređaj detektuje alkohol, vozilo neće biti u mogućnosti da se pokrene. Koković dodaje i da je uređaj vrlo diskretan i da je najčešće integrisan u vozilo, pa vozači često nisu ni svesni da je aktivan dok ne pokušaju da upale vozilo.
5. Pametne kamere
Zakonom je predviđeno i uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje će omogućiti automatsko prepoznavanje prekršaja na putevima. Ove kamere biće sposobne da detektuju najčešće prekršaje, kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona za vreme vožnje. Sistem će biti integrisan sa centralnim bazama podataka, čime će se ubrzati proces izdavanja i slanja kazni vozačima koji krše saobraćajna pravila.
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan kaže da će se to desiti vrlo brzo.
„Savremena tehnologija je prisutna u kontroli saobraćaja već duži vremenski period, praktično od 2010. Ovo je osavremenjavanje i treba reći da će u budućnosti saobraćajni policajci, a to će za vrlo kratak period biti vidljivo, imati tablete na kojima će popunjavati određene formulare koji će odmah prelaziti u zapis za pokretanje prekršajnog postupka. To znači da će se skratiti vreme od uočavanja, otkrivanja prekršaja do donošenja presude“, objašnjava Belencan.
Digitalni dosijei, nagrade za savesne vozače…
Vozači u Srbiji uskoro bi mogli da prate sopstvenu bezbednosnu istoriju putem digitalnog dosijea, zahvaljujući mobilnoj aplikaciji kroz koju bi imali uvid u zabeležene prekršaje, kazne i stanje tehničke ispravnosti svog vozila.
Na ovaj način izbegle bi se situacije u kojima se vozači, često tek na granici, suočavaju sa neplaćenim kaznama i eventualnim vraćanjem sa putovanja.
Predložene su i pogodnosti za savesne učesnike u saobraćaju – vozači koji tokom određenog vremenskog perioda ne zabeleže nijedan prekršaj mogli bi da ostvare konkretne benefite, poput popusta na polisu osiguranja ili umanjenja poreza na vozilo.
Novi zakon predviđa i uvođenje mobilnih kontrolnih stanica za tehnički pregled, koje bi se nalazile direktno na putevima. Na taj način, u realnom vremenu proveravaće se ispravnost vozila, uključujući i mopede i laka električna vozila, uz dodatne merenja brzine pomoću specijalizovane opreme.
Kao važna komponenta zakona ističe se i dodatna zaštita pešaka, sa naglaskom na jasnije obaveze vozača pri prolasku pored pešačkih prelaza i značajno strožim kaznama za njihovo nepoštovanje.
Ranjive grupe u saobraćaju, posebno deca, biće dodatno zaštićene kroz predlog kojim se za prekršaje počinjene u prisustvu dece mlađe od 12 godina uvode trostruko više kazne – što predstavlja deo šire strategije pooštravanja sankcija.
Zasto novi Zakon ne predvidi da ponasanje saobracajnih policajaca bude kulturnije i da se u saobracajnoj policiji primaju policajci sa Srednjom skolom unutrasnjih poslova a ne kursadzije, koji pojima nemaju sa poslom i onda se izivljavaju tako neuki-priuceni i na taj nacin stete ugledu saobracajne policije, koja je ogledalo MUP-a.
То није правило да само курсаџије понекад праве понеку грешку већ и ови са школом. И шта сад оћеш. Ако мислиш да је неко од њих непрофесионалан у свом послу раду и имаш доказе за то ти пријави. А ако немаш доказе онда не причај безвезе.То важи за све грађане који тако мисле.
Uvedite to sve za političare a građane pustite da žive normalnim životom i rešiće se problemi svakako.
Alko brava je glupost. Neko trezan će upaliti vozilo a pijan voziti. Oduzimanje vozila isto tako. Ko ima pare kupiće ponovo. Neće se oduzimati vozila od 30-100 hilj. evra već ova od 300-3000..Kamere ste uveli svuda, sem u spavaće sobe, tako da i one nisu potrebne. Sva bezbednost u srpskom saobraćaju se svodi na kazne i na imcanje kojekakvih troškova. Vozačke dozvole za krupne prekršaje treba trajno oduzimati.
Sva policija mora biti na proveri zbog svog ponašanja ne samo u saobracaju. Dosta je poprimano trgovaca a ne profesionalaca.
KAMERE I ZA PEŠAKE!
UKIDANJE TRETIRANJA ŽUTOG SVETLA KAO CRVENOG!
UKIDANJE KVOTE ZAPISNIKA ZA POLICAJCE, RANIJE „VARIJABILE“!
UKIDANJE OBAVEZNOG DAVANJA PREDNOSTI PEŠACIMA, I RIGOROZNO KAŽNJAVANJE ISTIH, AKO SE, U SKLADU SA ZAKONOM, PRVO NE UVERE DA MOGU BEZBEDNO DA STUPE NA KOLOVOZ-KOJI JE REZERVISAN ZA KRETANJE VOZILA!
Sve ostalo ukoliko se ovo ne usvoji je mlaćenje prazne slame!
I, naravno doživotno zabraniti malom Perici Okanoviću da se za bilo šta pita!
Kao prvo, nisam za nultu toleranciju, ali nisam ni mnogo protiv. Velika većina onih koji su izazvali saobraćajnu nesreću u alkoholisanom stanju bila je u značajno alkoholisanom stanju, a ne zbog čašice – dve. Drugo, šta je sa narkoticima? Zbog čega su konzumenti narkotika privilegovani? I treće, ako je već tako značajan broj novih vozača kao uzročnika u saobraćajnim nezgodama, zar ne bi trebalo uvesti strožije uslove za sticanje vozačke dozvole? Možda bi i neki psiho testovi mogli da se uvedu?
Početnici ne mogu da voze u Srbiji neograničeno a mogu u inostranstvu??? I dati im snažnije automobile a iskustvo 0???
Uvesti kamere u policijska vozila obavezno. Smešni izgovori o privatnosti ne stoje jer neće biti uživo emitovanja.
Nista pametno ,a ionako pojedini sa protekcijom rade sta hoce jer ih zakon ne dotice.
Sve se svodi na uzimanje para narodu radi popune budžeta.
nista o regulisanju saobracaja,guzvi,u svetskim metropolama ugradjuju pametne semafore koji prave zeleni talas,kod nad se posle zelenog na 200m pali crveno(takovska,dimitrija tucovica,visnjicka)ili u americi mozete da skreneteuvek kada je crveno desno ali da propustite pesake,zar je ovo bio toliko veliki problem da se unese u zakon,daj samo kazne i daj pare,onoga ko je zaduzen za odrzavanje semafora bih smenio u poslao u zatvor,zbog njegove (njene) nebrige trosi se vreme i gorivo a zivce da ne spominjem.
Probna dozvola bi trebalo da bude najvise 1 god . Nerazumem cemu do 21god . Cudimo se sto nemamo vozaca autobusa i kamiona citava generacija ce se izgubiti . To za ukidanje kw i vremena se slazem ko hoce da napravi prekrsaj napravice i sa 80 kw i sa 200kw
Kad će u proceduru da se na auto putevima postavljaju usporivači brzine ilitti ležeći policajci? Toliko samozvanih stručnjaka o saobraćaju a ne mogu da reše prekoračenje brzine na pametniji način nego odmah nabace beton preko ulice u vidu usporivači. Tim korakom opet kažnjavaju svesne i odgovorne. Ukinuti agenciju za bs ne vredi niša.
Represija represija i represija …policija zakocena u vremenu..neka uporede zakone u europi sa nasim pa nek vide kud ovo vodi..Isto kao i sa tehnickim.Rezultat ovog ce dovesti do kriminalizacije gradjana bez dosija za banalne prekrsaje…
Edukacija, edukacija, edukacija, …..
Dokle god ljudi ne budu postali svesni svih opasnosti za volanom ili pešačenja ulicom, nikakve kazne niti regulative ne mogu poboljšati situaciju. Kad ljudi počnu ceniti sopstveni život i živote drugih, počeće da se ponašaju odgovrnije pa će samim tim paziti kako voze kola odnosno kako se kreću peške po ulicama.
Ma glupost za zabranu nocne voznje,evo ja imam 45 godina i polozila pre godinu dana imam probnu na dve godine,majka mi se razboli u sred noci moram da zovem taksi umesto da je odvezem do bolnice.Sin ima 23 godine,polozio ove godine dobio takodje probnu na dve godine,radio bi kao taksista ne moze zbog zabrane nocne voznje. Ko hoce da pije i da divlja on to radi i po danu i sa zabranom i svakako!