Više od 19.000 učenika od prvog do četvrtog razreda osnovne škole pohađa nastavu u kombinovanim odeljenjima.
U odeljenja sa kombinacijom dva razreda ide 15.842 đaka, 2.130 uči u odeljenjima sa kombinacijom tri razreda, a sa četiri 1.291 učenik, piše Danas.
Osim toga, školu u kojoj je jedan đak pohađa 143 učenika.
Kombinovana odeljenja do sada su se formirala za učenike od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, a nedavnim izmenama Zakona o osnovnom obrazovanju, to će biti moguće i u predmetnoj nastavi, odnosno od petog do osmog razreda.
U Ministarstvu prosvete za Danas napominju da kontinuitet obrazovno-vaspitnog rada u školama sa kombinovanim odeljenjima ima dugu tradiciju u sredinama sa malim brojem učenika i da su takve škole danas i realnost i potreba.
„To sigurno vodi opadanju kvaliteta nastave i obrazovnih učinaka. Empirijska ispitivanja su pokazala da su obrazovna postignuća učenika u kombinovanim odeljnjima niža nego u ‘čistim’ odeljenjima. Kombinovana odeljenja se, po pravilu, otvaraju u malim školama u seoskim sredinama gde su uslovi za učenje lošiji i gde đaci inače postižu lošije rezultate, a ovo će ih dodatno pogoršati. Time se vrši dodatno socijalna diskriminacija, pre svega seoskog stanovništva što verovatno vodi ka zatvaranju tih škola jer će roditelji videti da deca postižu lošije rezultate i neće želeti da ona pohađaju nastavu u takvim odeljenjima“, kaže za Danas Ivan Ivić, profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu u penziji.
Krstivoje Špijunović, dugogodišnji dekan Učiteljskog fakulteta u Užicu, smatra da postojanje kombinovanih odeljenja u predmetnoj nastavi nije model kome treba težiti, ali da je svakako bolji od rešenja da se škola zatvori.
„Takvo rešenje ima niz negativnih posledica po učenike, roditelje, nastavnike i sredinu u kojoj se škola nalazi. Uostalom, gašenje škole je poslednji znak da je selu došao kraj i da ga je društvena zajednica prepustila tihom umiranju“, ističe on.
Navodi za Danas da je moguća i treća mogućnost u kojoj bi takve škole nastavile sa radom, ali po fleksibilnijem modelu.
Više od 19.000 učenika od prvog do četvrtog razreda osnovne škole pohađa nastavu u kombinovanim odeljenjima.