Prodavnica Foto: pixabay
Srbija

Šta donosi novi zakon o zaštiti potrošača? Ambalaža više neće biti uslov za reklamaciju

Izvor: 
N1 Sre, 25/12/2019 - 08:53

Srbija bi uskoro trebalo da dobije novi Zakon o zaštiti potrošača, kojim će biti uvedeno vansudsko rešavanje potrošačkih sporova uz obavezno učešće trgovaca, kao i prekršajni nalozi za trgovce, piše N1. Vansudsko poravnanje postojalo je i dosad u zakonu, ali u praksi nije zaživelo. Razlog je jednostavan – trgovac nije bio u obavezi da učestvuje u vansudskom poravnanju po zahtevu potrošača.

Nacrtom Zakona o zaštiti potrošača predviđeno je da trgovac ima obavezu da se odazove postupku vansudskog rešavanja spora, inače će morati da plati kaznu po prekršajnom nalogu. Propisano je da postupak vansudskog poravnanja može da pokrene jedino potrošač, uz uslov da je prethodno pokušao da sa trgovcem reši predmet spora. Listu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova sačinjava i objavljuje Ministarstvo za trgovinu, turizam i telekomunikacije.

Stop za telefonske pozive nasrtljivih prodavaca

Kako su za N1 rekli u Sektoru za zaštitu potrošača resornog ministarstva, novina je i to što će prodavac biti dužan da primi reklamaciju kupca, ali i da napiše obrazloženje ukoliko je ne prihvati. U tom slučaju, trgovac je dužan da potrošača obavesti o mogućnosti rešavanja spora vansudskim putem, kao i o nadležnim telima za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova.

Dobra vest za potrošače je i to što dostavljanje ambalaže kupljene robe ne može biti uslov za rešavanje reklamacije niti razlog za njeno odbijanje. To znači da više neće biti potrebe za čuvanjem kutija, često veoma kabastih, čija je jedina svrha bila zadržavanje prava na eventualnu reklamaciju.

Telefonski pozivi nasrtljivih prodavaca ubuduće ne bi trebalo da predstavljaju problem za građane, jer će biti zabranjeno direktno oglašavanje telefonom, faksom ili elektronskom poštom, bez prethodnog pristanka potrošača. Nacrtom je predviđeno da Ratel vodi poseban registar u kojem bi trebalo da se nađu telefonski brojevi onih koji ne žele da putem telefona dobijaju trgovačke ponude i na taj način bi im privatnost bila zaštićena. Pre nego što nekog pretplatnika pozovu telefonom, prodavci će biti u obavezi da provere da li je njegov broj telefona upisan u registar.

Izmene zakona tiču se i ugostitelja, jer je propisana obaveza da se cenovnik obroka i pića istakne na stolovima ili da se cenovnik preda svakom potrošaču pre prijema porudžbine. Takođe, cene obroka i pića moraju biti istaknute i na ulazu u ugostiteljski objekat.  

U izradi Nacrta Zakona o zaštiti potrošača aktivno su učestvovala i udruženja za zaštitu potrošača, koja su imala svog predstavnika u radnoj grupi, rekli su nam u Sektoru za zaštitu potrošača. Kako su naveli, radna grupa prihvatila je većinu predloga predstavnika udruženja.




Marketing



Najnovije vesti