Cekic Foto: pixabay
Srbija

Transparentnost: Beograd namešta zakup sportskog kompleksa Đokovićima

Izvor: 
021 Pon, 02/08/2021 - 11:55








Grad Beograd raspisao je oglas za zakup sportskog kompleksa na Dorćolu sa uslovima koje može da ih ispuni jedna jedina firma, poručuju u organizaciji Transparentnost Srbija.

To može da bude firma koja je organizovala ovogodišnje teniske turnire i ATP 250 i WTA 250.

Sam javni oglas pojavio se pod neupadljivim naslovom "javni oglas radi davanja u zakup nepokretnosti u javnoj svojini grada Beograda putem prikupljanja pismenih ponuda", koji je 10. jula 2021. objavila Komisija za poslovni prostor Sekretarijata za imovinske i pravne poslove Gradske uprave Beograda.

Oglašeno je davanje u dugoročni zakup sportskog centra na Dorćolu, koji se nekada zvao 25. maj, a sada Milan - Gale Muškatirović.  

U Transparentnosti skreću pažnju na nekoliko upitnih detalja - da u oglasu nije naveden ni prepoznatljiv naziv, već brojevi katastarskih parcela i površina.

"'Vizionarski', u oglasu se navodi i sledeće: 'postupak davanja u zakup, sprovešće se i ako pristigne samo jedna ponuda'. Kada se pogledaju uslovi konkursa, jasno je da više od jedne ponude ne bi ni moglo da bude, jer su oni postavljeni tako da ih samo jedna firma može zadovoljiti. Naime, u rubrici 'uslov i način podnošenja ponuda' je navedeno da ponuđač može biti samo 1. Pravno lice osnovano u Republici Srbiji, koje posluje najmanje godinu dana; 2. Koje je organizovalo turnir serije ATP 250 ili WTA 250, u poslednjih 12 meseci, kao korisnik potrebnih licenci; 3. Koje položi 6,3 miliona dinara depozita. Očigledno je da ovaj uslov može ispuniti samo firma koja je organizovala ovogodišnji 'Belgrade Open' i koja je u vlasništvu nekog od članova porodice Đoković (u medijima je kao direktor turnira govorio Đorđe Đoković, ali naziv firme – vlasnika ATP licence nije vidljivo na sajtu ATP)", navode u Transparentnost Srbija.

Stručnjaci organizacije napominju da naši propisi ne prepoznaju mogućnost postavljanja ovakvih uslova, te je nelogično da se davanje imovine u zakup ne radi s ciljem što veće zarade. Ograničavanje konkurencije, napominje Transparentnost, uvek ima za posledicu smanjenje zarade.

Dalji problemi ovog oglasa su nepostojanje prave zabrane da se postavljaju uslovi zakupa, što znači da se primenjuju opšta načela - koja je svrha posla, relevantnost uslova...

"U oglasu se kaže da se zakup zaključuje na 20 godina 'radi obavljanje sportske delatnosti'. Odsustvo preciznijeg određenja vrste sportske delatnosti koja se može obavljati na prostoru sportskog kompleksa ukazuje da ni jednim propisom ili planom grada nije unapred određeno o kojim sportovima može biti reč. Istovremeno, nije legitimno da se postavlja bilo kakav uslov koji je povezan sa organizacijom bilo kog teniskog turnira. Ovaj uslov je nelogičan čak i ako se gleda sadašnja namena prostora koji se daje u zakup. U želji da ugovor zaključe sa unapred odabranom firmom, gradski čelnici su povredili elementarnu logiku na još nekoliko načina. Ne samo da je postavljeno kao uslov da je firma organizovala ATP 250 ili WTA 250 turnire, već da to mora da bude firma koja je registrovana u Srbiji, kao da se novac stranog zakupodavca u nečemu razlikuje od onog koji daje domaći. Pored toga, kao uslov čak nije postavljeno da to bude 'ATP 250 ili vredniji' već tačno ta vrsta turnira. To znači da je Komisija za poslovni prostor grada Beograda smatrala nepoželjnim da dorćolske terene zakupi neki od organizatora turnira serije ATP500, ATP1000, pa čak i firmi koje su u prošloj godini organizovale Rolan Garos, Vimbldon, US i Australijan Open", napominju u ovoj organizaciji.

Na osnovu svega navedenog, Transparentnost zaključuje da je gradska komisija raspolagala javnim sredstvima na nedomaćinski način, isključivanjem mogućnosti da se na javnom nadmetanju pojavi bilo koji konkurent unapred odabranom poslovnom partneru Grada.

"Ukoliko je Grad Beograd želeo da suorganizuje teniski turnir svetskog ranga u vezi sa time je mogao da uđe u partnerski odnos sa Đokovićima i da se kroz ugovor jasno definiše šta Beograd ulaže u organizaciju tog turnira ili na koji način subvencioniše organizatora. Umesto takvih čistih računa, nameštenim javnim nadmetanjem za zakup sportskog centra stvoren je privid da je reč o čisto komercijalnom poslu sa privrednim subjektom, iako je u stvari reč o tome da se prostor u vlasništvu Grada ustupa pod netržišnim uslovima zarad ostvarivanja nekih drugih ciljeva", zaključuje ova organizacija.

 








Marketing



Najnovije vesti