• Koje kvarove i znakove na automobilu ne smete ignorisati?

    Vožnja automobila donosi slobodu kretanja, ali i odgovornost za pravilno održavanje vozila. Ignorisanje znakova upozorenja koje vaš automobil šalje može dovesti do ozbiljnih kvarova, nesreća ili skupih popravki. Bez obzira na to koliko je savremena tehnologija unapredila sigurnost i pouzdanost automobila, vozila su i dalje mehanički sistemi koji se troše i mogu da dožive kvarove.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Koje kvarove i znakove na automobilu ne smete ignorisati?
    Foto: Pexels

    Kontrolna lampica motora – opasnost u naznaci

    Kontrolna lampica motora, poznata i kao „Check Engine“, često je zanemarena, ali njen značaj nikako ne treba potcenjivati. Ova lampica može ukazivati na širok spektar problema, od manjih tehničkih poteškoća do ozbiljnih kvarova koji mogu dovesti do skupih popravki. Ako dođe do oštećenja izduvnog sistema, kao što je curenje na cevima ili spojevima, ponekad je potrebna i precizna popravka koja uključuje korišćenje specifičnih alata kao što je aparat za varenje CO2, kako bi se osigurala pravilna zaptivenost i funkcionalnost sistema.

    Kontrolna lampica motora može se upaliti iz različitih razloga, od relativno bezazlenih do onih koji mogu imati ozbiljne posledice. Jedan od najjednostavnijih uzroka može biti loše zatvoren ili oštećen kapak rezervoara za gorivo. U ovom slučaju, problem se može lako rešiti, jednostavno proverom i zatvaranjem čepa.

    Međutim, ako to nije slučaj, razlog za paljenje lampice može biti mnogo ozbiljniji. Kvar u katalizatoru može dovesti do toga da vozilo ne može pravilno da obrađuje izduvne gasove, što povećava emisiju štetnih gasova i utiče na rad motora. Takođe, problemi sa senzorima kiseonika mogu negativno uticati na mešavinu goriva i vazduha u motoru, što dovodi do lošijeg sagorevanja i smanjenja efikasnosti vozila.

    Jedan od kritičnih uzroka može biti i problem sa sistemom paljenja, kao što su neispravni svećice ili zavojnice. U ovom slučaju, motor ne radi pravilno, što se često manifestuje nepravilnim ubrzanjem, trzajima ili povećanom potrošnjom goriva.

    Foto: Pexels

    Neobični zvuci iz motora – rani znakovi većih problema

    Automobili su složeni mehanički sistemi u kojima se stalno dešavaju trenje, pokretanje delova i prenos sile. Kada određeni delovi počnu da proizvode neuobičajene zvuke, to često znači da dolazi do habanja ili oštećenja, što može prouzrokovati skupe popravke ili čak dovesti do ozbiljnih opasnosti na putu.

    • Zvukovi poput klakanja, lupkanja ili kucanja obično ukazuju na mehaničke probleme unutar motora. Ovi zvuci su često povezani sa lošom cirkulacijom ulja, što je ključno za podmazivanje i hlađenje kritičnih delova motora. Nedostatak ulja ili problem sa sistemom za podmazivanje može prouzrokovati trenje unutar motora, što vodi do ozbiljnih oštećenja, poput trošenja ležajeva radilice ili habanja ventila.
    • Ako čujete cviljenje prilikom kočenja, to je gotovo siguran znak da su se kočione pločice istrošile. Cviljenje nastaje kada metalni indikator na kočionoj pločici dođe u kontakt s kočionim diskom, što je znak da je vreme za zamenu. Istrošeni kočioni diskovi mogu značajno smanjiti efikasnost kočenja, povećavajući rizik od nesreće.
    • Ako čujete lupkanje prilikom promene brzina, to može ukazivati na problem sa menjačem ili pogonima. Ovi zvuci su često povezani sa istrošenim zupčanicima, sinhronima u menjaču, ili lošim kvačilom. Ako se zanemare, ovi problemi mogu dovesti do većih oštećenja menjača, što zahteva složene i skupe popravke. U najgorem slučaju, menjač može potpuno otkazati, ostavljajući vas bez mogućnosti da upravljate vozilom.
    • Ako primetite cviljenje iz prostora motora prilikom ubrzavanja, problem može biti u kaiševima ili ležajevima alternatora. Kaiševi su odgovorni za pokretanje nekoliko važnih komponenti u vozilu, poput alternatora, kompresora klime ili servo pumpe. Ukoliko je kaiš istrošen ili olabavljen, može doći do njegovog klizanja, što se manifestuje cviljenjem. Ako se ne reši na vreme, kaiš može potpuno puknuti, čime se gubi napajanje električnog sistema, uključujući i sistem hlađenja motora.

    Lampica za kočnice – kritičan signal bezbednosti

    Kontrolna lampica za kočnice je jedan od najvažnijih sigurnosnih indikatora na instrument tabli vozila, i nikako se ne sme zanemariti. Ova lampica, koja se obično pojavljuje u obliku crvenog ili žutog kruga sa simbolom kočnica, služi kao upozorenje da nešto nije u redu s kočionim sistemom – najvažnijim sistemom za vašu sigurnost tokom vožnje.

    • Niska količina kočione tečnosti – Kočiona tečnost je ključna za prenos sile koja omogućava kočenje, i njen nedostatak može značiti da je sistem ugrožen. Nizak nivo tečnosti često je uzrokovan curenjem u kočionim linijama, cilindrima ili crevima. Ako se problem ne reši, može doći do stvaranja vazdušnih džepova u kočionom sistemu, što može smanjiti pritisak u kočnicama i otežati ili onemogućiti njihovo efikasno funkcionisanje.
    • Habanje kočionih pločica i diskova – Kada se kočione pločice istroše do određene mere, senzori u sistemu detektuju smanjenu debljinu pločica i aktiviraju lampicu kako bi vozača upozorili na potrebu za njihovom zamenom.
    • Problemi sa ABS sistemom ABS je odgovoran za sprečavanje blokiranja točkova prilikom naglog kočenja, omogućavajući vozaču da zadrži kontrolu nad vozilom. Ako se lampica upali, to može značiti da ABS sistem ne funkcioniše ispravno, što može otežati upravljanje vozilom u situacijama kada je kočenje kritično. Problemi sa ABS-om mogu biti uzrokovani neispravnim senzorima na točkovima, kvarovima u električnim komponentama ili problemima sa samom centralnom jedinicom ABS sistema.
    • Oštećenja kočionih cevi ili cilindara – Curkanje ili pucanje cevi koje prenose kočionu tečnost može prouzrokovati gubitak pritiska, zbog čega kočnice postaju mekane ili potpuno otkazuju.

    Pregrevanje motora – lampica temperature motora

    Lampica koja upozorava na visoku temperaturu motora često je signal za pregrejavanje, što može biti posledica curenja rashladne tečnosti, neispravnog termostata ili problema sa ventilatorom za hlađenje.

    Pregrejan motor može izazvati ozbiljna oštećenja, poput pregorevanja glave motora ili pucanja brtve glave, što su vrlo skupi kvarovi. Ukoliko primetite da se temperatura motora naglo povećava, parkirajte vozilo i isključite motor što je pre moguće. Proverite nivo rashladne tečnosti, ali nikada ne otvarajte čep na rezervoaru dok je motor vruć, jer to može izazvati opekotine zbog pare.

    Redovno održavanje vozila i pravovremeno reagovanje na znakove upozorenja od ključnog su značaja za vašu bezbednost, ali i za dugovečnost vašeg automobila. Brza reakcija na ovakve znakove štedi vreme, novac i, najvažnije, osigurava vašu bezbednost na putu.

     

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Zanimljivosti

    Kada počinje zimsko računanje vremena?

    Iako je Evropska unija još pre nekoliko godina najavljivala da će ukinuti letnje i zimsko računanje vremena, jedinstveni sistem još uvek nije uveden, pa nas uskoro ponovo očekuje pomeranje […]