• Izložba “Esencijalnost niti” Jagode Buić u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu

    U četvrtak, 23. novembra u 18 časova, u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, biće otvorena izložba “Esencijalnost niti” umetnice Jagode Buić, na kojoj će biti predstavljen deo stvaralaštva jedne od ključnih umetničkih pojava druge polovine 20. veka na jugoslovenskom prostoru. Kustoskinja izložbe je Svetlana Mitić. Izložbu će svečano otvoriti potpredsednica Vlade i ministar kulture Maja Gojković.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Izložba “Esencijalnost niti” Jagode Buić u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu
    Foto: Bojana Janjić

    Jagoda Buić (1930–2022) je multimedijalna umetnica, rođena u Splitu, čije stvaralaštvo obuhvata širok spektar likovnog izraza, od pozorišne i filmske scenografije i kostimografije do tapiserije, kao najznačajnijeg područja njenog delovanja. Nakon 2000. godine, uz upotrebu papira, nastaju i specifični radovi na papiru i od papira: crteži, kolaži, asemblaži. Skulptura, takođe, u ovom periodu postaje njeno polje istraživanja. 

    Radi se o umetnici sa ozbiljnim međunarodnim ugledom čiji je stvaralački opus, posebno u oblasti tapiserija, obeležio jugoslovensku umetničku scenu, ali i više od toga. Svojim specifičnim pristupom, sintetizujući „tradiciju ambijenta iz koga potiče” i „radikalizam i esencijalizam savremenog senzibiliteta”, Jagoda Buić obeležila je razvoj tapiserije na međunarodnom planu. U svom intenzivnom bavljenju tapiserijama, počev od 1962. godine, kada ovaj medij postaje dominantan oblik izražavanja u njenom radu, što će trajati do početka građanskog rata u Jugoslaviji, umetnica je prošla kroz više stvaralačkih faza.

    Specifičnost njenog postupka ogleda se, pre svega, u upotrebi materije prediva, tkanja, kao i u kompozicionim celinama. I dok dela nastala na početku opusa imaju izrazito primarni karakter, tokom vremena, ona postepeno narastaju u prostorne oblike u potpunosti sposobne da funkcionišu u prostoru, odnosno da, u sadejstvu prostora i oblika, formiraju uvek novu kompozicionu celinu. Time je izvršena geneza iz primarnih oblika tkanja u savremeno koncipiran vid likovnog izražavanja, zasnovan na svim principima savremenog poimanja umetnosti, kako to primećuje M. Gašparović u predgovoru retrospektivnoj izložbi. Svojim neposrednim delovanjem u polju tapiserija Jagoda Buić je oslobodila tapiseriju njene tradicionalne uloge podređene ili prateće likovne discipline, dodelivši joj samostalnost i autentičnost posebnog umetničkog medija. Radikalno drugačije shvatanje tapiserije prihvaćeno je i na međunarodnoj umetničkoj sceni, posebno nakon Bijenala u Sao Paulu 1967, gde je Jagoda Buić prepoznata kao jedan od najznačajnijih autora na izložbi. Zajedno sa Magdalenom Abakanovič (Magdalena Abakanowicz), sa kojom je i izlagala povremeno, Jagoda Buić je označena kao protagonista „slovenskog vala” u tapiseriji, što je označavalo specifičan slovenski senzibilitet utemeljen na folklornoj tradiciji slovenskih naroda, vezan za upotrebu određenih prirodnih materijala.

    Na izložbi u Muzeju savremene umetnosti, pored tapiserija iz zbirke Muzeja savremene umetnosti, biće prikazane tapiserije i crteži nastali u periodu od 1962. do 1977. koji su za ovu priliku pozajmljeni iz zbirke Muzeja primenjene umetnosti, umetničke kolekcije Palate Srbije, umetničke kolekcije firme Internacional CG u stečaju, zbirke Muzeja Grada Beograda, kolekcije galerije Haos, Radionice za izradu tapiserija Atelje 61 iz Novog Sada, kao i iz više privatnih kolekcija u Beogradu.

    Jagoda Buić je rođena u Splitu 14. marta 1930. godine, gde je pohađala osnovnu i srednju školu i tečaj slikanja kod Ante Kaštelančića. Maturirala je 1949. i iste godine uradila prve nacrte kostima za HNK u Splitu. Upisala je Akademiju za primijenjenu umjetnost u Zagrebu, a studije kostimografije i scenografije nastavila je 1952. u Rimu (Cinecitta) i Veneciji (Centro Internazionale delle Arti e del Costume). Diplomirala je u Beču 1954. na Akademiji primenjenih umetnosti (Akademie für angewandte Kunst), Odsek za unutrašnju arhitekturu i Odsek za tekstil.

    Po povratku u Jugoslaviju intenzivno radi na scenografiji i kostimografiji za pozorišne predstave u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku, Gradskom dramskom kazalištu Gavela u Zagrebu, Zagrebačkom gradskom kazalištu Komedija, Kazalištu „Ulysses“ (Kralj Lir), Kazalištu Žar ptica (Mali princ), za Splitske ljetne igre (Orfej, Samson i Dalila, Kaligula, Aida), Dubrovačke ljetne igre (Dubravka, Grižula iliti Plakir, Tirena, Pavlimir…). Radila je za film (Pod sumnjom, Cesta duga godinu dana, Carevo novo ruho…) i televiziju (Karneval).

    Ipak, ono po čemu je proslavljena u svetu je tapiserija, i to prostorna tapiserija. Godine 1965. stvara svoju prvu tekstilnu formu u prostoru, koju je otkupio Muzej Stedelik iz Amsterdama. Otada izlaže monumentalne tekstilne instalacije na svetskim bijenalima u Veneciji (1968, 1970, 2002); Sao Paulu (1967, 1975, 1979), Lozani (1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1975, 1977, 1985, 1987) i u najvažnijim svetskim muzejima (Pariz, Dizeldorf, Rio de Žaneiro, Buenos Ajres, Brisel, Cirih, Tokio, Rim, Milano, Amsterdam, Oslo, Barselona, Montreal, Čikago, Njujork, Madrid, Beč, Sao Paulo, Vašington, San Francisko, Darmštat, i dr.). Njena dela se nalaze u mnogim javnim i privatnim umetničkim zbirkama  (Metropolitan Museum of Art u Njujorku, Musée d’ Art Moderne de la Ville de Paris, UNESKO, u Sao Paulu, San Francisku, Vašingtonu, Dubrovniku, Splitu, Zagrebu, Beogradu, Zenici i dr.).

    O njenom stvaralaštvu pisali su, između ostalih: Pjer Šenjo (Pierre Chaigneau), Zoran Kržišnik, Tonko Maroević, Suzan de Konink (Suzanne de Coninck), Jure Kaštelan, Vjenceslav Rihter (Vjenceslav Richter), Žak Lasenj (Jacques Lassaigne), Zvonko Maković, Pjer Restani (Pierre Restany), Josip Depolo, Vlado Buzančić, Peđa Milosavljević, Miodrag B. Protić, Kruno Prijatelj, Verner Šmalenbah (Werner Schmalenbach) i dr.

    Preminula je u Veneciji 17. oktobra 2022.

    Izložba će biti otvorena do 26. februara 2024. godine.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    U Srbiji žive 356.404 osobe sa invaliditetom

    U Sr­bi­ji ži­vi 356.404 oso­be sa in­va­li­di­te­tom, sve­do­če po­da­ci Re­pu­blič­kog za­vo­da za sta­ti­sti­ku (RZS) iz­ve­de­ni iz po­sled­njeg po­pi­sa sta­nov­ni­štva.

    Za vantelesnu oplodnju sa doniranim reproduktivnim ćelijama prijavilo se oko 2.000 žena

    Za godinu dana, koliko traje prijavljivanje za vantelesnu oplodnju o trošku države sa doniranim reproduktivnim ćelijama, od decembra prošle godine, preko e-Uprave, prijavilo se oko 2.000 žena koje žive u zajednici ili bez partnera. RFZO je do sada odobrio taj postupak za 866 žena, urađeno je 390 postupaka, a potvrđeno 75 trudnoća.

    Iznos sredstava iz javnih izvora za proglašene izborne liste 25,39 miliona RSD

    Iznos sredstava iz javnih izvora, koji se dodeljuje podnosiocima proglašenih izbornih lista za izbor narodnih poslanika Skupštine Srbije, koji su dali izjavu da će koristiti sredstva iz javnih izvora za pokriće troškova izborne kampanje, utvrđen je u visini od 25.394.444,44 dinara, objavilo je danas Ministarstvo finansija.