Regulatorno telo Evropske Unije za bezbednost vazdušnog saobraćaja EASA suspendovalo je prošlog petka 23. jula Part 145 sertifikate kompanijama Jat Tehnika iz Beograda i GAS Aviation iz Smederevske Palanke. Kako Tango Six saznaje, EASA-ina provera (audit) vršena je nad svim srpskim kompanijama koje se bave održavanjem aviona a koje su Part 145 sertifikovane od strane ovog evropskog tela, objavio je vazduhoplovni portal Tango six.
Proveru su prošle sve srpske EASA sertifikovane organizacije (MOA) osim Jat Tehnike i GAS Aviationa. Tako se u javnom EASA dokumentu koji navodi „validno sertifikovane MOA organizacije“ van Evropske Unije od 23. jula i dalje nalaze Prince Aviation, SMATSA (Vršac) i Er Srbija. Dok se u javnom EASA dokumentu od 23. jula koji navodi „nevalidne MOA organizacije van EU“, u odeljku „suspendovana odobrenja“, nalaze Jat Tehnika i GAS Aviation.
Najveći domaći klijent Jat Tehnike, avio-kompanija Er Srbija, je na pitanja Tango Sixa o novonastaloj situaciji navela da prvo bazno održavanje po ranije ustanovljenom rasporedu dolazi u septembru.
– U slučaju potreba koje prevazilaze postojeći nivo sertifikovanosti Er Srbija tehnike, nacionalna avio-kompanija će za potrebe svojih aviona angažovati drugu tehnički sertifikovanu kompaniju.
Kada je reč o privremenoj suspenziji EASA sertifikata za našu partnersku kompaniju Jat tehnika, koja posluje na beogradskom aerodromu, važno je da se napomene da ta činjenica ni na koji način neće uticati na Er Srbiju, po pitanju bezbednosti naših letelica i reda letenja. Naime, Er Srbija ima uspostavljeno sopstveno linijsko održavanje, sertifikovano od strane civilnih vazduhoplovnih vlasti Republike Srbije, kao i od evropskih vazduhoplovnih vlasti EASA, dok je usluge Jat tehnike koristila samo za potrebe većih strukturnih radova na avionima, u skladu sa međunarodnom regulativom. Takva vrsta radova regulatorno nije zahtevana pre kraja septembra, do kada se nadamo da će postojeća situacija sa Jat tehnikom biti pozitivno razrešena. – stoji u odgovoru nacionalnog avio-prevoznika.
Direktor kompanije Avia Prime koja je vlasnik Jat Tehnike od kraja 2019. godine, Pjotr Kacor, pričao je za Tango Six na 3. Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope u maju.
Portal Tango Six kontaktirao EASA, ali da im oni još nisu dali detaljan odgovor zašto su dvema kompanijama za održavanje putničkih aviona suspendovani sertifikati.
„Priroda kontrole i nadzora nad kompanijama koje vrše održavanje putničkih aviona je veoma striktna. Ovo ne znači da ta kompanija ne zna to da radi, da ima nestručne ljude, već da je spektar njihovih aktivnosti koji se nadgleda neverovatno detaljan, previše administrativan, ali je to zapravo odlika bezbednosnog nadzora avio industrije – da se svaki mali detalj kontroliše, pa smo nekada ranije imali da se, na primer, neki alat koji nije potreban za taj avion nalazi na nekom drugom mestu, pa onda ti inspektori dođu da kontrolišu mehaničare i inženjere da li imaju sve papire za taj avion… Radi se o stotinak stavki koje su najkrucijalnije za održavanje tog sertifikata, koje više idu na administrativnu konzistentnost cele te operacije, što ne znači da je tu nečiji život bio ugrožen, da će avioni da padaju sa neba, nego da se toliko obraća pažnja na bezbednost“, navodi Petar Vojinović sa portala Tango Six za N1.
Na pitanje šta znači da su im sertifikati suspendovani, on kaže da je EASA predložila korektivne mere, jer ta organizacija „ne kažnjava zauvek nekoga kome nađe prekršaj“. Nakon toga, Jat tehnika predlaže kako će da eliminiše te probleme.
„Tu se razlikuje vremenski tempo u otklanjaju tih problema. GAS Aviation je manja kompanija, pa će njoj to biti jednostavnije, dok je Jat tehnika kompleksnija organizacija, te će joj verovatno biti potrebno nekoliko meseci“, smatra Vojinović.
On dodaje da obe kompanije imaju nacionalni sertifikat za održavanje aviona, ali ukazuje da EASA sertifikat nije samo evropski u pogledu potrebe i zahteva, već je i svojevrsni globalni, „vezano za buduće klijente koji će da se odluče da li da održavaju avione kod vas ili ne, i EASA je možda i najvalidniji na tržištu, tako da to može uticati na Jat tehniku i njene buduće klijente, ukoliko se ta situacija brzo ne reši“.
„Ovo je pre svega udar na reputaciju Jat tehnike, ne toliko na njihovu kompetenciju i neku konačnu stvar koja se verovatno neće dogoditi“, ocenjuje Vojinović.
Na pitanje koliko klijenata ima Jat tehnika, on kaže da je korona prilično poremetila stvari na avio tržištu i da trenutno imaju pet ili šest klijenata.
„Jat tehnika je uvek imala izazov sa količinom posla koji može da dobije, njeni klijenti nisu veće avio kompanije koje odaberu veće kompanije za održavanja aviona i sa njima uglavnom sklope ugovore na godinu dana“, navodi Vojinović i dodaje da bi sada za Jat tehniku bilo vrlo korisno da reši prigovore EASA.
Regulatorno telo Evropske Unije za bezbednost vazdušnog saobraćaja EASA suspendovalo je prošlog petka 23. jula Part 145 sertifikate kompanijama Jat Tehnika iz Beograda i GAS Aviation iz Smederevske Palanke. Kako Tango Six saznaje, EASA-ina provera (audit) vršena je nad svim srpskim kompanijama koje se bave održavanjem aviona a koje su Part 145 sertifikovane od strane ovog evropskog tela