Cigarete su poskupele, a to je drugi put ove godine da cena cigareta raste zbog usklađivanja sa akciznim kalendarom koji će i narednih godina uticati na cenu.
Cigarete pojedinih proizvođača poskupele su za 10 dinara, a očekuje se da će brendovi ostalih proizvođača takođe poskupeti za isti iznos u prvoj polovini jula, piše Blic.
Proizvođači duvana povećavaju cene dva puta godišnje. Akciznim kalendarom, koji je usvojen 2017. godine, predviđeno je da se svakih šest meseci povećava visina akciza. Uz nju se uračunava i proporcionalna akciza od 33 odsto cene, a na sve to se dodaje PDV.
Akcize se povećavaju kako bi se uskladile sa standardima EU, po kojima bi do 2025. godine država, umesto sadašnjih 70, trebalo da prihoduje najmanje 90 evra na 1.000 prodatih cigareta, tj. 1,8 evra po pakli.
Takođe su predložene i izmene načina obračunavanja akcize za nesagorevajući duvan koji se sve više koristi kao zamena za cigarete. Cilj je da se smanji razlika između akciza na te proizvode i akciza na cigarete.
U Srbiji akciza na nesagorevajući duvan je 6,76 odsto maloprodajne cene, a u EU se kreću i do 51,04 odsto, koliko iznose u Francuskoj. Povećanje od 50 odsto u narednoj godini bi akcizu dovelo na nivo od skoro 10 odsto od maloprodajne cene.
Predloženo je i da se akciza na tečnost za punjenje elektronskih cigareta uvećava za po jedan dinar po mililitru svake godine, do 2025.
Prema rečima agroekonomskog analitičara Žarka Galetina kovid kriza potpuno je promenila psihologiju tržišta.
On je navaeo da je to dovelo do poskupljenja cena hrane, najvećeg u poslednjih deset godina.
Cigarete su poskupele, a to je drugi put ove godine da cena cigareta raste zbog usklađivanja sa akciznim kalendarom koji će i narednih godina uticati na cenu.