Prošle godine bilo je mnogo onih koji su nadajući se da korona posustati uplatili turističke aranžmane i letovanje koje na kraju nisu mogli da iskoriste. Oni imaju pravo da dobiju zamensko putovanje u istom terminu i na istoj lokaciji ili da u januaru 2022. godine od turističke agencije zatraže da im se vrati uplaćeni novac.
Prema podacima Nacionalne asocijacije turističkih agencija Yuta, samo 40 posto građana je do sada iskoristilo pravo na zamensko putovanje ili ga rezervisalo. Dešava se da turističke agencije traže doplatu novca za neiskorišćena putovanja iz prošlogodišnje kovid letnje sezone, a direktor Yute objašnjava kakva su prava turista u tom slučaju.
„Oni koji su uplatili ceo iznos putovanja, ukoliko ne menjaju termin i objekat ne moraju ništa da doplate. Ako menjate termin sa juna na juli ili sa jula na avgust, to su skuplji termini i oni moraju da se doplate“, objašnjava Seničić za Nova.rs.
Naš sagovornik dodaje i da je ako objekat koji je bio rezervisan prošle sezone sada više ne radi, agencija dužna da vam nađe novi smeštaj iste klase.
„Znam da su, na primer, u Grčkoj vlasnici objekata podigli cene u odnosu na prošlu godinu, ali to gosta i turistu koji je sve već uplatio ne bi trebalo da zanima“, dodaje Seničić.
Ukoliko se neka turistička agencija ponaša suprotno ovim pravilima i pokušava da zloupotrebi zamenska putovanja, direktor Yute savetuje da se građani obrate Turističkoj inspekciji, koja je dužna da reaguje.
Seničić kaže da najviše problema ima sa zamenskim putovanjima u Italiji i Španiji.
„Ne možemo da realizujemo Italiju i Španiju. Agencije koje imaju veliki broj destinacija u tim zemljama, one nude zamenu tih destinacija“, kaže Seničić.
Na pitanje zbog čega je samo 40 posto zamenskih putovanja realizovano, Seničić kaže da je verovatno postoje ljudi kojima su se u proteklih godinu dana životne okolnosti promenile, pa bi im sada umesto putovanja dobro došao novac. Zato su mnogi rešili da sačekaju januar 2022. i tada zatraže vraćanje para.
Problem je i u tome što su Italijani pomerili rok našim agencijama za vraćanje novca našim agencijama i prolongirali ga za godinu dana – tek 2023. godine. To može da bude problem kada klijenti budu tražili novac nazad, pošto je kod nas tok 2022 godina.
„Biće to veliki lom za kompletan turistički sektor, Iza januara, kad počnu da se vraćaju pare biće veliki broj onih koji neće moći da radie ili če uči u bankrot, to će dugoročno da povuće posledice“, upozorava Seničić.
Prošle godine bilo je mnogo onih koji su nadajući se da korona posustati uplatili turističke aranžmane i letovanje koje na kraju nisu mogli da iskoriste. Oni imaju pravo da dobiju zamensko putovanje u istom terminu i na istoj lokaciji ili da u januaru 2022. godine od turističke agencije zatraže da im se vrati uplaćeni novac.