VJT u Beogradu predložilo pritvor za uhapšene zbog pada nadstrešnice u Novom Sadu
Više javno tužilaštvo u Beogradu predložilo je danas određivanje pritvora za sve uhapšene zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu 1. novembra prošle godine, kada je život izgubilo 15 osoba.

Prethodno su pred Posebnim odeljenjem za suzbijanje korupcije tog tužilaštva saslušani S. K, menadžer za razvoj investicija AD Infrastruktura Železnica Srbije sa sedištem u Beogradu, kao i članovi Komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu, u vezi sa izvršenjem nekoliko krivičnih dela sa koruptivnim elementom, koja su imala za posledicu pad nadstrešnice na toj Železničkoj stanici 1. novembra 2024. godine, kada je poginulo 15 ljudi, a dvoje teško povređeno.
Svi osumnjičeni, M. S, predsednik komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu, kao i članovi te Komisije J. V, M. N. J. i B. K. negirali su izvršenje krivičnih dela za koja se terete, saopšteno je iz tog tužilaštva.
Nakon saslušanja tužilaštvo je sudiji za prethodni postupak Višeg suda u Beogradu predložilo da svim osumnjičenim licima odredi pritvor da ne bi uticali na svedoke, da ne bi ponovili krivično delo u kratkom vremenskom periodu i zbog uznemirenja javnosti.
Postoji osnovana sumnja da su M. S, B. K, J. V. i M. N. J. u periodu od 25. marta 2024. do 1. novembra 2024. godine kao odgovorna lica i to članovi komisije za vršenje tehničkog pregleda izvedenih radova na deonici pruge Novi Sad-Subotica-Državna granica (Kelebija) kršili zakon, propise i opšte akte propuštanjem dužnosti nadzora, kao i da su na drugi način očigledno nesavesno postupali u vršenju službe, iako su bili svesni da usled toga može nastupiti teža povreda prava drugog, koja je i nastupila.
Oni su, kako se sumnja, od 25. marta 2024. godine pa do 5. aprila 2024. godine izvršili tehnički pregled objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad, o čemu su u Beogradu sačinili Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta, sa datumom 4. april 2024. godine, čiji je sastavni deo Zapisnik o tehničkom pregledu objekta sa datumom 5. april 2024. godine.
U Izveštaju su konstatovali određene nedostatke, stavljajući primedbe, ali sa zaključkom da ti nedostaci ne utiču na stabilnost i funkcionalnost objekta i sistema.
Tim izveštajem su potvrdili da je objekat izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i projektom za izvođenje radova, te da je radi utvrđivanja podobnosti objekta za upotrebu odobren probni rad, iako su znali da izvršeni obilazak i pregled objekta, kao i Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nisu urađeni u skladu sa svim propisima i pravilima struke.
Pri tome, osumnjičena B. K. nije izvršila pregled konstrukcije celog objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad, iako je bila dužna da to uradi, a to je bilo navedeno u Zapisniku o tehničkom pregledu objekta, sa čime su bili upoznati ostali članovi komisije.
Međutim, oni su i pored toga odobrili probni rad objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana i konstatovali da objekat stanične zgrade izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i projektom za izvođenje radova.
Oni su i nakon navedenog nastavili da krše Zakon o planiraju i izgradnji i odgovarajući pravilnik jer u toku samog probnog rada objekta nisu proveravali ispunjenost uslova za izdavanje upotrebne dozvole i nisu dostavljali izveštaje o tome investitoru, iako su prema nalazu i mišljenju veštaka, mogli vizuelno da uoče znake loma, koji su bili uočljivi u danima koji su prethodili rušenju nadstrešnice, odnosno da uoče povećani ugib na nadstrešnici.
Podsećamo da je tehnički pregled objekta prema Zakonu o planiranju izgradnji i odgovrajućem pravilniku osnov za početak korišćenja prostora krila B Železničke stanice Novi Sad zbog čega su propusti osumnjičenih sa tako izvršenim tehničkim pregledom objekta u uzročno-posledičnoj vezi sa padom nadstrešnice.
Članovi Komisije su, kako se sumnja, bili svesni da usled ovakvog nesavesnog postupanja može nastupiti teža povreda prava drugog, pa je takva povreda i nastupila, a bili su svesni i da će preinačena ili lažna isprava – Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta biti iskorišćen u pravnom prometu, na koji način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele do obrušavanja nadstrešnice na tlo ispred prednje fasade vestibila B na objektu stanične zgrade u Železničkoj stanici u Novom Sadu 1. novembra 2024. godine, kada je život izgubilo 15 lica, a dvoje zadobilo teške telesne povrede.
Ne postupajući po propisima i tehničkim pravilima o merama zaštite, oni su takođe izazvali opasnost za život i telo putnika i drugih lica, usled čega je nastupila navedena posledica.
Osumnjičenima se na teret stavlja krivično delo nesavesan rad u službi i teško delo protiv opšte sigurnosti.
Kada je u pitanju S. K, postoji osnovana sumnja da je ona od septembra 2020. godine do 1. novembra 2024. godine u Beogradu, kao službeno lice-menadžer za razvoj i investicije u AD Infrastrukture Železnice Srbije Beograd bila zadužena da koordinira i prati projekat modernizacije i rekonstrukcije mađarsko-srpske železničke pruge na teritoriji Republike Srbije, za deonicu Novi Sad-Subotica-Državna granica (Kelebija), te je ispred investitora AD Infrastruktura Železnice Srbije bila zadužena za donošenje odluka u vezi sa pomenutim projektom.
Kao odgovorno lice ispred investitora ona je dostavila Izveštaj i zapisnike kao i drugu dokumentaciju, pritom znajući da Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nije urađen u skladu sa svim propisima i pravilima struke, usled čega je odobren probni rad objekta zgrade Železničke zgrade Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana.
Zatim je, iako je znala da radovi na vestibilu krila B nisu završeni, jer o tome nije dobila potvrdu stručnog nadzora da su radovi izvedeni, S. K., kako se sumnja, 12. jula 2024. godine donela rešenje kojim je formirala zajedničku komisiju za interni prijem krila B u Železničkoj stanici Novi Sad sa zadatkom da komisija izvrši interni prijem tog vestibila kako bi njegovim prijemom putnicima bilo omogućeno njegovo korišćenje i svih sadržaja u njemu, na koji način je došlo do puštanja u rad vestibila krila B dana 5. jula 2024. godine.
Ona je bila svesna da nepostupanjem po propisima i tehničkim pravilima može da nanese štetu drugim licima i ugrozi njihovu bezbednost, kao i da će preinačena ili lažna isprava – Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta, koji nosi datum 4. april 2024. godine, čiji je sastavni deo Zapisnik o tehničkom pregledu sa datumom 5. april 2024. godine, biti iskorišćen u pravnom prometu, na koji način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele do tragedije i pada nadstrešnice, te pogibije 15 lica i teškog telesnog povređivanja dva lica.
S. K. se tereti za krivično delo zloupotreba službenog položaja i krivično delo teško delo protiv opšte sigurnosti.
Iz tužilaštva podsećaju da Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije postupa u ovom predmetu zasebno od predmeta postupanja VJT u Novom Sadu u kojem je podignuta optužnica, kao i zasebno od predistražnih radnji koje preduzima Javno tužilaštvo za organizovani kriminal u vezi sa finansiranjem Projekta rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu.