• Kako povećati vokabular i zašto je to važno za unapređenje karijere

    Za sve koji rade na unapređenju karijere i profesionalnom razvoju, ulaganje vremena i truda u povećanje vokabulara je višestruko isplativo.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Kako povećati vokabular i zašto je to važno za unapređenje karijere
    Foto: Pixabay

    Da li ste znali da sa minimum 15 minuta dnevno fokusiranog učenja možete veoma brzo poboljšati svoj rečnik i povećati obim poznavanja reči na zavidan nivo? Profesionalci koji redovno rade na unapređenju vokabulara imaju veće i razvijenije komunikativne veštine, kao i sposobnosti držanja govora. Poznato je da nam elokventnost koristi u školi i na poslu, a i te kako ima svojih prednosti i u društvu. Što smo rečitiji to stičemo veću moć da razumemo ideje drugih ljudi, ali i spremniji da efikasno i efektno izrazimo i prenesemo sopstvene misli.

    Na koje sve načine možemo podstaći svoj razvoj i povećati vokabular? Kako nam to pomaže u karijeri? Pročitajte u nastavku.

    Koji su koraci do većeg vokabulara?

    Istina je da čak ni u današnjem digitalnom i ultrabrzom svetu ne postoje instant rešenja kada je u pitanju učenje i usvajanje novih reči. Iako prečice ne postoje, ipak, kako povećavamo vokabular, tako nam postaje sve lakše da povežemo novu reč sa rečima koje već znamo i tako zapamtimo njeno značenje. Prema tome, brzina učenja se povećava zajedno sa povećanjem vokabulara. Kako bismo izgradili što obimniji vokabular, neophodno je da se držimo sledećih koraka:

    Biti svestan reči i njihovih značenja

    Većina ljudi nije svesna toga kolikim vokabularom zapravo raspolaže. Mnogi veruju da je čitanje dovoljno da napreduju u ovom smislu, ali iz dužeg (ili kraćeg!) razgovora sa njima postaje jasno da zapravo imaju veoma mali i ograničen rečnik. Zašto “samo čitanje” nije dovoljno da naučimo nove reči na našem ili stranom jeziku?

    Neretko ljudi imaju tendenciju da čitajući preskoče nepoznate ili nedovoljno jasne reči. U želji da što pre nastavimo sa pričom romana, zanemarujemo one fraze čije značenje ne znamo. Veoma je bitno da to ne činimo ili da barem budemo svesni koje su to delimično poznate reči koje ne razumemo.

    Dakle, umesto “izbegavanja”, neophodno je da detaljno pogledamo svaku frazu. Najpre, vredi da pokušamo da pogodimo značenje na osnovu konteksta. Potom, ukoliko imamo rečnik pri ruci, da u nejmu potražimo odgovore. Sigurno je da će ovo usporiti čitanje i možda uživanje u priči, ali to je samo privremeno i na duže staze veoma korisno. Imaje na umu da bolje razumevanje svake nove reči ubrzava učenje drugih reči, čineći tako čitanje lakšim. Napravite svakodnevnu praksu beleženja reči koje vas zanimaju za dalje proučavanje kad god čitate, slušate radio, razgovarate sa prijateljima ili gledate televiziju ili skrolujete mrežama.

     Čitanje

    Složićemo se da čitanje kao strategija do većeg vokabulara nije izum “najsvežijeg datuma”. Međutim, tačno je da jednom kad postanemo svesniji reči, u knjigama možemo pronaći sva ona znanja koja nas zanimaju. Čitanje je, takođe, najbolji način da proverimo reči koje smo već usvojili. Kada naiđemo na reč koju smo nedavno proučavali i razumemo je, imamo dokaz da smo njeno značenje zaista naučili.

    Mnogi ljudi se pitaju šta je to što treba da čitaju, koja vrsta literature je najpogodnija za čitanje kada je cilj veći vokabular. Tajna je da ne postoji “specijalan” tip štiva, naprotiv. Čitajte sve što vas zanima i što vas podstiče da čitate još više. Ako volite sport, pročitajte sportsku stranicu novina ili knjige o omiljenim sportistima. Ukoliko vas zanima uređenje enterijera, onda čitajte magazine iz ove oblasti.

    Suština je da pronađete materijale za čitanje u kojima možete da uživate, i da čitate što češće i što je više moguće sa idejom da naučite nove reči.

    Korišćenje rečnika

    Svi smo upoznati sa osnovama korišćenja rečnika, tj. umemo da se snađemo da potražimo značenje reči. No, rečnik nam može višestruko biti koristan kada želimo da povećamo vokabular. Za početak, neohodno je da imamo svoj rečnik koji će nam uvek biti nadohvat ruke, odnosno na mestu gde držimo knjige koje trenutno čitamo. Veća je verovatnoća da ćemo ga koristiti ako ne moramo da ga uzmemo s police koja se nalazi u drugoj sobi. Takođe, dobro bi bilo da i na poslu, na radnom stolu imamo mali, ali dobar rečnik.

     Pametno je da svaku reč koju pregledamo i usvojimo – zaokružimo. Tako ćemo, sasvim prirodno, svaki put kada prelistavamo rečnik pogledati upravo njih. Pored toga što ćemo utvrditi znanje, nakon izvesnog vremena steći ćemo lakši uvid u već naučeno.

    Ujedno, trebalo bi da čitamo ceo unos za reč koju tražimo. Važno je da se setimo da reči mogu imati više od jednog značenja. Značenje koje nam je potrebno za datu reč možda neće biti prvo opisano i dato u rečniku. Isto tako, druga značenja reči nam pomaži da razumemo različite načine na koje se reč koristi.

    Redovno istraživanje i učenje

    Izgradnja vokabulara se zasniva na redovnom pregledu i učenju reči dok ih ne utvrdimo u pamćenju. Ovo se najbolje postiže tako što se svakog dana izdvaja određeno vreme za proučavanje rečnika. U toku ovog termina čitanja i istraživanja možete tražiti nove reči koje ste zabeležili tokom dana i pregledati stare reči koje ste ranije naučili.

    Postavite cilj za broj reči koji želite da naučite do konkretnog datuma, i u skladu sa tim uredite svoj raspored. Petnaest minuta svakog dana će doneti bolje rezultate od pola sata na sedmičnom nivou. Ipak, ako je pola sata nedeljno sve vreme koje imate, počnite od toga. Kasnije ćete možda naći više vremena i kretaćete se u pravom smeru. Da biste efikasno pregledali i usvajali reči, sve informacije beležite na jednom mestu, u jednoj svesci predviđenoj za to.

     Zašto je za karijeru važno povećati vokabular?

    Postoji nekoliko razloga zašto je važno da razvijete svoje komunikacijske veštine i povećanje vokabulara. U prvom redu, ostavljate mnogo profesionalniju sliku o sebi u poslovnom okruženju. Zatim,  stičete sve veću sposobnost da jasno i asertivno komunicirate sa kolegama i precizno se izražavate, bilo da je reč o usmenoj i pisanoj formi.

    Širina, tj. obim našeg vokabulara govori mnogo o nama kao profesionalcima. Postajemo bolji, konkretniji sagovornici, bez obzira da li smo u poziciji lidera, menadžera ili jedan od zaposlenih koji treba da izveštava o završenom poslu i prezentuje projekat pred kolektivom.

    Pored toga, veliki rečnik može pomoći da poboljšamo pismenu komunikaciju. Ovo je posebno važno za marketinške stručnjake, koji moraju da smisle copy za reklame i biltene, kao i stručnjake za ljudske resurse, koji su odgovorni za interne korporativne komunikacije. Uz to, svako ko mora da pošalje e-poštu zbog posla može imati koristi od boljeg vokabulara.

    Postoje i izvesne profesije u kojima je rad na poboljšanju rečnika od ključnog značaja za razvoj karijere. Ukoliko radite u prosveti, novinarstvu ili se bavite prevodilačkim poslovima sasvim je jasno da su veštine razumevanja što većeg broja reči esencijalne. Renomirana agencija za prevođenje svih vrsta tekstova biće upravo ona koja angažuje profesionalce, pouzdane prevodioce koji se na dnevnom nivou usavršavaju.

    Na kraju, utisak koji ostavlja elokventan saradnik i kolega uvek će biti pozitivan. Kada ste stručnjak u svojoj oblasti i pritom umete da na lep i argumentovan način predstavite svoje ideje, svi će želeti da sarađuju sa vama. Ovo je, bez svake sumnje, uzlazna putanja do uspeha.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Zanimljivosti

    Prvi srpski predstavnici na Olimpijskim igrama

    Svi nestrpljivo čekamo početak Olimpijskih igara u Parizu. Ta euforija koja staje u dve nedelje, konstantna provera koliko je Srbija osvojila medalja je ono što čekamo četiri godine. Dugu […]

    Kako proslaviti trideseti rođendan

    Za tridesete se često kaže da su nove dvadesete, ali i da su to godine kada zapravo istinski sazrimo. Nesporno je svakako da ove godine predstavljaju svojevrsnu prekretnicu koju treba valjano […]

    Kako se piše – Milicin ili Miličin?

    U Srbiji je još uvek najčešće žensko ime „Milica“, pa je sva prilika da i vi poznajete neku Milicu, a veća je verovatnoća da poznajete i više […]