U proteklih pet godina u saobraćajnim nesrećama u Srbiji poginule su čak 442 mlade osobe uzrasta od 15 do 30 godina.
Ginuli su vozači, putnici, mahom oni koji su tek završili 18 goidna vraćajući se iz noćnog provoda, piše Blic.
U auto školama trebalo bi raditi na podizanju svesti o opasnostima u saobraćaju kod mladih vozača, kaže za Blic Damir Okanović direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
„Imate mladog čoveka koji odsluša teoriju, položi je. Onda tu dolazi praktična obuka, polaganje. Čitava obuka može da traje dva meseca, šest meseci, i ona je fokusirana da naučite pravila i da rukujete motornim vozilom“, navodi Okanović i naglašava da obuka od mladih „ne traži da budete vasppitani, da znate koje su opasnosti“.
Kako kaže, dozvoljava se nekom da pristupi sistemu, a da nema svest koliko je važno ne sedati pod dejstvom alkohola.
„Mlad vozač u redovnim okolnostima stekne isustvo, ali neki nemaju tu sreću. Dešava se i da oni usmrte nekog. Ključ leži u saobraćajnom znanju i vaspitanju“, naglašava sagovornik Blica.
Osnovni zadatak je, kaže, na obrazovnom sistemu Srbije.
„Mi smo jedna od retkih zemalja koja ima saobraćajno vaspitanje. Većina država ih ima i u vrtićima i osnovnim isrednjim školama. Samim tim, kada sa decom radite od početka i razgovarate sa njima o saobraćaju, oni kad odrastu imaju drugačiju svest. Tada imate mladog čoveka koji kada dođe i zakuca na vrata auto škole ima drugačiju svest, svestan je da je svaki pogrešan potez posledica pogrešne odluke. Najlakše je reći da podignemo kazne, restrikcije, kamere… Ima to svoje, ali ne možemo da se oslonimo samo na represiju“, objašnjava Okanović za Blic.
Marina Nadejin, dečiji psiholog, kaže za Blic da je svest kod adolescenata drugačija, te da i njihovo ponašanje za volanom kada tek polože vožnju stvara doživljaj svemoći.
„Postoji čitav niz različitih faktora, ali ono što je poznato i prednjači je njihova ideja da se loše stvari dešavaju drugima. Svakog od njih da pitate da li sme da sedne pripit većina će reći ne. Ako pitate da li treba brzo voziti, reći će ne. Oni kada se odluče da ipak to urade, to je jer imaju potrebu za izazovom, da testiraju sebe, ima tu trkanja, nedostatka iskustva“, pojašnjava Nadejin.
Kako kaže, na pogrešne odluke za volanom utiču kombinacija potrebe za probijanjem granica, ispitivanje koliko mogu, koliko su moćni.
Zaključuje da je neophodna edukacija mladih koji su budući učesnici u saobraćaju.
U proteklih pet godina u saobraćajnim nesrećama u Srbiji poginule su čak 442 mlade osobe uzrasta od 15 do 30 godina.