• Kako prepoznati razvojne poteškoće kod dece u ranom uzrastu?

    Razvoj deteta u prvim godinama života postavlja temelje za njegovo buduće funkcionisanje.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Kako prepoznati razvojne poteškoće kod dece u ranom uzrastu?
    Foto: Pexels

    Ipak, kod neke dece taj razvoj ne protiče očekivanim tempom. Prepoznavanje razvojnih poteškoća u ranom uzrastu bitno je za pravovremenu intervenciju i podršku.

    U ovom tekstu saznaćete kako da prepoznate prve znake i kada je vreme da potražite stručnu pomoć.

    Obratite pažnju na tempo razvoja vašeg deteta

    Razvoj svakog deteta je individualan, ali postoje određene razvojne faze koje se očekuju u tačno određenim vremenskim okvirima. Ukoliko dete značajno kasni sa dostizanjem tih faza, to može biti prvi signal da postoji određeno odstupanje.

    Na primer, ako dete sa godinu dana ne pokazuje interesovanje za druge ljude, ne prati pogledom, ne reaguje na svoje ime, ili ne pokazuje osnovne emocije – to može ukazivati na potencijalni razvojni problem. U tom kontekstu, ABA terapija je sveobuhvatna metoda koja se primenjuje kod dece sa razvojnim smetnjama, naročito u okviru autističnog spektra.

    Ova terapija pomaže detetu da kroz strukturirane aktivnosti razvija socijalne, komunikacione i kognitivne veštine. Međutim, da bi dete dobilo odgovarajući tretman, neophodno je da roditelji prepoznaju prve znake na vreme i ne ignorišu ih uz uverenje da će se dete „samo od sebe razviti“.

    Zabrinutost roditelja često je opravdana i bolje je proveriti nego čekati. Pedijatri i razvojni psiholozi su prvi stručnjaci kojima se treba obratiti kada primetite odstupanja, jer oni mogu proceniti da li su u pitanju prolazne faze ili nešto što zahteva dublju procenu i intervenciju.

    Komunikacija i govor kao prvi pokazatelji

    Jedan od najčešćih razloga zbog kojih roditelji traže savet stručnjaka jeste kašnjenje u razvoju vokabulara i govora. Iako se granice normalnog razlikuju, većina dece do 12. meseca izgovara prve reči, a do 18. meseca koristi jednostavne kombinacije. Ako dete sa dve godine ne koristi više reči niti pokušava da se izrazi gestovima, to može biti razlog za zabrinutost.

    Osim samog govora, obratite pažnju na način na koji dete komunicira. Da li vas gleda u oči kada mu se obraćate? Da li pokazuje prstom da nešto želi? Da li pokušava da ponovi ono što čuje? Ukoliko ne, to može biti znak da postoji problem u razumevanju jezika i komunikacije uopšte.

    Pasivnost u socijalnim interakcijama – kada dete ne pokazuje interesovanje za igru sa drugima, ne osmehuje se ili ne reaguje na emocije – može biti jedan od važnih simptoma razvojnih poteškoća. Važno je razlikovati stidljivost od nemogućnosti da se uspostavi kontakt.

    Ne treba ignorisati ni situacije kada dete gubi veštine koje je prethodno imalo. Regresija u razvoju – na primer, dete koje je govorilo nekoliko reči prestane da ih koristi – zahteva hitnu konsultaciju sa stručnjacima.

    Ponašanje koje izlazi iz okvira očekivanog

    Deca sa razvojnim poteškoćama često ispoljavaju ponavljanje radnji bez jasnog cilja – kao što su mahanje rukama, njihanje tela, okretanje u krug – što može ukazivati na senzorne poremećaje ili autizam. Iako svako dete povremeno ponavlja neku radnju, kada te aktivnosti postanu učestale i dete deluje izolovano, to je znak za dublju procenu.

    Takođe, deca sa teškoćama u razvoju mogu imati nizak prag tolerancije na promene – burno reaguju ako se rutina poremeti, teško se prilagođavaju novim osobama i sredinama.

    U svakodnevnom ponašanju često se primećuje i problemi sa pažnjom, impulsivnost, opsesivna vezanost za određene predmete, kao i neadekvatna upotreba igračaka – umesto funkcionalne igre, dete može da samo slaže, vrti ili organizuje predmete po bojama ili veličini, bez namere da se igra na uobičajen način.

    Važno je naglasiti da ne postoji samo jedan simptom, već kombinacija ponašanja i obrazaca koji zajedno ukazuju da je potrebno uključiti stručnjake. Roditelji su ti koji najbolje poznaju svoje dete i njihove sumnje ne treba zanemarivati.

    Kada se obratiti stručnjaku i kako izgleda proces procene

    Ukoliko imate i najmanju sumnju da vaše dete ne napreduje kako bi trebalo, ne čekajte da vreme reši problem. Rano otkrivanje i intervencija su od presudnog značaja.

    Prvi korak je poseta pedijatru, koji će vas po potrebi uputiti na razvojnog psihologa, logopeda, defektologa ili neuropedijatra. Svaki od ovih stručnjaka ima svoju ulogu u dijagnostici.

    Procena uključuje posmatranje ponašanja deteta, razgovor sa roditeljima, analizu prethodnog razvoja, kao i primenu standardizovanih testova. Ovaj proces može delovati dug i složen, ali je izuzetno važan kako bi se napravio tačan plan podrške detetu.

    Nakon dijagnostike, moguće je uključivanje u terapijske tretmane u skladu sa potrebama – od logopedskih vežbi, senzorne integracije, do psihološke podrške i strukturiranih programa rada. Što ranije dete počne sa tretmanom, to su veće šanse za napredak u razvoju i lakšu socijalizaciju u kasnijem uzrastu.

    Roditeljima savetujemo da ne traže dijagnozu na internetu i da ne upoređuju svoju decu sa drugima, već da se oslone na stručnu procenu i realne podatke. Pogrešne informacije mogu izazvati nepotreban strah, ali i dovesti do ignorisanja realnog problema.

    Kako izgleda svakodnevna podrška detetu kod kuće

    Nakon što stručnjaci postave plan rada sa detetom, bitna uloga ostaje na roditeljima. Kontinuitet u vežbama, rutini i komunikaciji je ono što donosi rezultate. Deci sa razvojnim poteškoćama potrebna je struktura, ponavljanje i jasnoća – sve ono što treba da se prenese i van terapijske sobe, u svakodnevni porodični život.

    Na primer, kada radite sa detetom na imenovanju predmeta, neophodno je da to ne bude samo deo „zvanične“ vežbe, već da se ta komunikacija prenese i u kuhinju, kupatilo, šetnju… Doslednost i motivacija su važni faktori. Pohvalite dete za svaki mali napredak i izbegavajte kritiku koja može stvoriti frustraciju.

    Roditelji treba da budu aktivni učesnici terapije, da se edukuju o načinima komunikacije i da rade zajedno sa terapeutima. Takođe, važno je da znaju da nisu sami – danas postoje brojna udruženja i podrška zajednice koja može pomoći i emocionalno i informativno.

    Ne zaboravite ni sebe – mentalno zdravlje roditelja je jednako važno. Ulaganje u dete ne podrazumeva da sebe iscrpite. Potražite podršku partnera, rodbine ili stručnih savetovališta.

    Rano prepoznavanje razvojnih poteškoća kod dece može značajno poboljšati njihovu budućnost.

    Ako primetite odstupanja, ne oklevajte da potražite stručno mišljenje. Pravovremena reakcija znači više mogućnosti za dete da dostigne svoj puni potencijal.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Zdravlje